Hvordan vil bilavgiftene påvirkes av de nye utslippsmålingene som trer i kraft fra 1. september i år?

spurt 2017-05-13 23:49:42 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny,

Synes det er merkelig lite skriverier om hvilken betydning de nye utslippsmålingene som trer i kraft fra 1. september i år vil få for norske bilpriser. De nye WLTP/RDE målingene vil gi mye mer realistiske tall for CO2 utslipp (dvs. mye høyere) som jo er en av parameterne som bestemmer avgiften på nye biler. Så vidt jeg forstår er det kun nye modeller som skal typegodkjennes fra og med 1. september som vil måtte testes med ny metode (mens det vil gjelde alle nye biler fra 1. september 2018??). Vil da CO2 avgift for nye modeller beregnes etter WLTP/RDE test metoden? Hva da med modeller som allerede er typegodkjent og testet etter NEDC standarden (veldig aktuelt spørsmål for de som bestiller ny bil i dag og som ikke får den levert før etter 1. september...)? Avgiftene vil jo bli "urettferdige" dersom de beregnes etter WLTP/RDE utslippstall for noen, mens de beregnes etter NEDC standarden for andre.

Det har vært mye fokus i det siste på utslippstallene for ladbare hybrider (som jo avhenger veldig av hvordan de brukes) og at de er særdeles optimistiske. Hvordan vil WLTP/RDE test metodene slå ut på utslippstallene for en typisk ladbar hybrid (f.eks. VW Passat GTE)?

Mvh, Torgeir

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett