0

Oljeforbruk og sprukket topp

spurt 2017-01-25 14:35:02 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei! Har en -01 modell, som er godt vedlikeholdt, og fungerer meget bra. Problemene viser seg i ettertid å ha startet ved verkstedskifte til Sulland på Tiller i -13. Skal forsøke å gjøre dette kort, og starter med verkstedtime den 16.06.-15, da p.g.a. at kjølevæsken minket. Kilometerstand 299377. Fikk beskjed om at termostathuset var sprukket. (Har faktura på at dette ble skiftet 27.07.) Kjølevæsken minket også etter skiftet av termostathus, og den 19.11.-15 ble den levert inn igjen, med melding om at problemet nå var defekt topp-pakning. Toppen ble levert inn for gjennomlysning, og det ble bekreftet sprekk langsgående i hele toppen.Km.stand 308620 Etter å ha fått igjen bilen, ramlet slangen av termostathuset. Flensen som slangen tres inn på var delvis borte, og jeg fikk ikke montert på slangen igjen. Det var heller ikke et nytt termostathus, som jeg hadde betalt for den 27.07. Min påstand ovenfor verkstedet, er at toppakningen allerede den 16.06.-15 var defekt. Min påstand er også at toppen på det tidspunktet mest sannsylig ikke var sprukket. Har hatt bilen i 10 år, og oljeforbruket har aldri vært et tema. Km.stand ved kjøp, 157.000 Før toppen ble skiftet, var oljeforbruket ca.6-8 liter pr år, og kjørelengden er ca.20-25.000km. Etter skiftet, er oljeforbruket ca.0,87L.pr.1000 km. Både før og etter skiftet av topp, er det meget gode resultater på kompresjonen. Dette er bekreftet av Sulland Tiller og GS-Bildeler i Trondheim. Har konfrontert Sulland med oljeforbruket, og hvor jeg har vært inne to ganger for å tappe, kontrollere og fylle på ny olje, rense motoren med Omega 909, samt endret type olje fra 0W-30 til 10W-40. Dette har ikke endret forbruket. Det høye oljeforbruket får jeg nå forklart fra Sulland, er på grunn av slitte oljeringer. Forklaringen er at toppen er helt tett, og trykket presses ned i motoren. Det blir også forklart at dette er helt naturlig på motorer som har gått så langt. Jeg forespurte Sulland før skifte av toppen, om de kunne se over bilen, og eventuelt se om det var noe som var åpenbart skulle tilsi at å repare motoren var ufornuftig. De skulle tross alt ha kr.65.000,- for jobb og deler. (Forstår i ettertid at dette muligens er særdeles rimelig, da de krevde kr.94.800,- da den skulle hentes.) Jeg fikk da beskjed om at bilen var i god stand, og muligheter for å ha bil i mange år var tilstede. I tillegg til det høye oljeforbruket, er det hvitt skum opp under påfyllingslokket, både til oljen og kjølevæsken. Jeg var innom Sulland dagen etter dette ble oppdaget, men de bekrefter at dette kun er kondens. Er kjent med at skifte av topp på BMW sine seksere er meget skjeldent. (Har tidligere hatt en 735i, sønnen har hatt en 323i, og i tillegg til X5'en har jeg en X3 med 3.0 Diesel. I tillegg har jeg hatt en K100 ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2017-01-25 20:42:05 +0200

Min subjektive oppfatning er at du nok har vært utsatt for en trippel MacMurphy....en BMW sekser er jo ikke engang innkjørt før du har kjørt både 4 og 500.000. Men topplokk som sprekker, kan skje den beste, og du skal ikke se bort fra at du har hatt flere problemer som har virket inn på hverandre over lang tid. At man ved et av verkstedsbesøkene ikke har fanget opp den rette årsaken, er selvsagt uheldig, enda mer uheldig er det at du i ettertid oppdager at delen du har betalt for, ikke er skiftet. I ditt sted ville jeg innhentet råd fra NAF, eventuelt annen medlemsorganisasjon med adekvat kompetanse, i tillegg ville jeg rådspurt meg hos ofrbrukerrådet, og tatt saken opp med verkstedet.

Rett nok er det ikke alltid liketil å oppdage en mindre skade i en topp-pakning, spesielt ikke om man ser f.ex en skadd flens på termostathuset, men dersom man ikke har skiftet termostathuset i første runde, gjør det ikke saken bedre om det f.ex har vært kjølevæskelekkasje over tid. Forøvrig er en snau liter oljeforbruk innenfor flere fabrikanters spesifikasjoner, men spesielt greit er jo det ikke, og for min del har jeg aldri opplevd å måtte etterfylle olje mellom oljeskiftene på mine VAG TDI...som jeg gjennomgående har kjørt rundt 500.000 før de finner nye eiere eller blir spiker. Du får tenke som så, at bilen har godt av litt frisk olje med jevne melomrom...en full motoroverhaling eventuelt en byttemotor kunne jo vært en løsning, men når du nå allerede har tatt en topp-jobb, kan det være like greit å kjøre motoren et par hundre tusen før du eventuelt tar "bunn-jobben".

At du likevel har en god og pålitelig bil i flere år fremover, er jo rimelig sikkert, men du bør nok finne en billig leverandør av BMW-sertifisert olje :-) Her hvor jeg bor, selger f.ex en forhandler av jordbruksutstyr med jevne mellomrom 4-liters dunker med Castrol Edge til halve prisen av hva merkeforhandleren tar for EN liter :-)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2017-01-31 21:47:46 +0200

updated 2017-01-31 21:54:05 +0200

Hei! Takker for tilbakemelding og gode råd. I denne peroden har jeg brukt GS Bildeler Trondheim til å rådføre meg med. Når en skal gjøre innlegget så kort som mulig, er det lett å glemme noe informasjon. Rett etter jeg leverte bilen i juni, kjørte jeg opp fra en undersjøisk tunell, ca.10 grader helling. Den gangen mistet jeg motoreffekten, og max fart var ca. 50 km.t. Temperaturmåleren gjorde ikke utslag ut over normalt på disse turene. Effeten ble bedre etter å ha kommet opp, og effeten økte til fullgod, før hjemkomst. Leverte bilen dagen etter på Sulland hvor det tok en kontroll, men fikk beskjed om at alt var i orden. Dette var før toppen ble skiftet, og jeg får informasjon om at det var en hendelse hvor motoren ble overopphetet, noe som fører til skade på både olje- og stempelringer(?) Det kan eventuelt forklare oljeforbruket? Etter siste episode med skum opp under lokket til både olje og kjølevann, bekrefter de mye olje i kjølevannet. Vil tro dette kan betr deffekt toppakning igjen(?) Bilen ble da parkert, og saken tas opp med Sulland. Jeg er nå bekymret, også for mest sannsynlig å ha kjørt med vann i oljen over tid, og eventuelt hva dette kan ha påført bl.a. veiv, lager og sylindervegger. Fint med tilbakemelding. Harald;-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar