0

Er Det dumt å kjøpe Dieselbil?

spurt 2017-01-24 11:51:51 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Jeg lurer egentli hvor dumt d er å kjøpe Dieselbil? I å med avgifter,,at d er forbudt å kjøre I hovedstaden Oslo B.l.a Blir dette landsdekkende problem? Mvh Janne

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2017-01-26 00:14:18 +0100

Det som avgjør hva som er fornuftig, er ditt kjøremønster i overskuelig fremtid. Kjører du mye langkjøring, og er i Oslo en gang eller to i året, er diesel fremdeles kongen på haugen. Kjører du ut og inn til Oslo flere ganger i uka, og tog ikke er et alternativ, kan f.ex en hybrid med moderat motorisering være et alternativ.

Kjører selv diesel, bor på landet og kjører praktsk talt utelukkende langkjøring, er i nærmeste "storby" en gang eller tre i året. Når jeg ikke er i Norge, kjører jeg også lenger enn langt...da er diesel tingen: uovertruffen komfort, suveren totaløkonomi. Verditapet på diesel vil neppe endre seg dramatisk i årene fremover, det springende punkter er selvfølgelig hva avgiftskåte poltikere kan finne på. De vingler som fulle fantekjerringer, jeg tenderer til å tro at man vil fortsette avgiftsgaleien, og øke avgiftene over hele fjæla, for alle drivlinjer, både diesel og bensin, men også hybrider og elbiler. For å sukre pillen tar man litt av gangen, først det ene, så det andre. Sånn har det vært så lenge biler har vært i salg i Norge.

Har du et kjøremønster som minner om mitt, vil diesel være vel verdt å vurdere. Er du i tvil, eller kjører litt mer i det vi kaller "storbyer" i Norge, vil en bensin hybrid gi deg ja takk, begge deler....eventuelt en liten bensinbil...i f.ex en Golf-størrelse bil. Hos VAG gir de små bensin turbomotorene brukbart med krefter over et bredt område...nesten som en diesel. Du bruker rett noe mer drivstoff med både hybrid og rene bensinbiler, men om du regner på det, ser du at du skal kjøre si 15.000 eller mer for at det skal monne.

Like viktig som valget av drivlinje, er det å velge automat og adaptiv cruisekontroll. Det hever komforten flere hakk på både landevei og i byen, og kan for mange også gi noe lavere drivstoff-forbruk. Om du er blant dem som bytter bil med ikke altfor mange års mellomrom, kan automat og ACC bidra til at verdifallet blir lavere enn det ellers ville blitt. Om du følger litt med og kjøper bil mens det er kampanje på f.ex DSG...som jeg mener bla VW og Skoda har i disse dager...koster det lite og ingenting ekstra.

Dieselforbudet kan man forøvrig ha sine meninger om, min subjektive oppfatning er at NAF burde si kraftig i fra, det er andre tiltak som vile vært vel så effektive som forbud og alternativet: absurde avgifter. At Norge, med "storbyer" som ikke har stort flere innbyggere enn en landsby i andre land, skal være det eneste landet som bare MÅ forby eller ilegge massive straffe-avgifter gjennom ekstra bompenger for dieselbiler med euro5/6, henger ikke på greip. Dessverre er det vanskelig å spå om hvilken retning politikerne vil kaste sitt grådige blikk neste gang. Men som nevnt over: ditt kjøremønster og dine personlige preferanser bør være det du legger mest vekt på.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger