0

For høyt oljenivå Mazda CX-5 2015

spurt 2016-12-13 20:59:12 +0100

Min stefar har en 2015 Mazda CX 2.2 SkyActiv som har gått ca 26500km. Første service hadde han på ca 14500 etter ca 1 års tid sent Februar i år. Nå i desember kom det opp en melding i bilen pålydende noe sånt "Lavt Oljetrykk, kontroller oljenivå. Fare for motorskade" Da han peilet oljen viste det seg at det var for MYE olje i bilen. Etter hva jeg har skjønt kommer dette seg av at bilen er programmert slik at den sprøyter diesel inn i eksostakten for å fortere varme opp bilens Partikkelfilter pga tidligere har de hatt problemer med at partikkelfilteret ikke blir tilstrekkelig varmt å derfor blir tett ved mye småkjøring. DVS om man har mye småkjøring vil bilen rett å slett slippe forurenset diesel tilbake i oljesumpen på bilen som igjen fører til at oljenivået stiger til over maksmerket på peilepinne. Dette har vært ett problem med mazda en god stund. Nå har det jo seg sånn at bilen har en serviceintervall på 20.000km. Da min stefar nå måtte bytte olje på 26500km hadde han egentlig ikke intervall før 34500km \ sent Februar 2016. Vi tok en prat med selger siden vi syns dette var litt urimelig ettersom en intervall skal jo være en intervall? Selgeren kontret med noe som "I brukermanualen står det at dersom man kjører mye småkjøring må man belage seg på hyppigere oljeskift" Men igjen, en intervall skal vel være en intervall? De reklamerer jo at bilen skal klare 20tkm mellom service. Å det fremkommer i min mening at det er en klar designfeil på bilen at dette skjer? Stefaren min måtte betale både for oljen og jobben å skifte denne.

Spørmålet mitt er: Er det virkelig stefaren min som må dekke dette av egen lomme? Er ikke dette å regne som en feil på motor som gjør at bilen ikke klarer å overhode den serviceintervall som mazda lover? 12000km kjørte km er jo såvidt over halvparten av intervallen bare.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-12-14 18:39:06 +0100

Hei. Det burde vært orientert tydeligere om dette forholdet, men det kan ikke regnes som en mangel. Så vidt jeg forstår er det ikke oppstått noen skade og det kan da heller ikke kreves erstatning. Et intervall er nødvendigvis ikke absolutt. 20 000 km betyr ikke alltid 20 000. Selv om en bare har kjørt for eksempel 5-6000 km på ett år, kreves det "20000-service". Det kan også være andre forhold som krever hyppigere servise. Hilsen KNAjuristen.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger