Hei Frode
Jeg har selv lagt merke til dette, at det er flere som er litt sløve, eller ikke tenker over at det lyser bak. Med de konsekvensene det kan få.
Det er riktig at det er påbudt med kjørelys i Norge. Det påbudet gjelder kun frontlysene.'
Grunnen til at baklysene tennes antar jeg ar i miljøet tegn. De trekker jo noen få watt, noe som igjen - i alle fall i teorien - gir noe høyere forbruk da det i sin tur igjen belaster batteri og dynamo.
Så i kampen mot å holde CO2, NOX og annen styggedom nede, og dermed avgifter og lavere bilpriser til deg og meg, så har det blitt slik.
Så kan man jo alltids stille spørsmål om hvor rasjonelt dette er i et lad med motvind, vinter og mørke halve året.
De aller fleste nyere biler, som har dette kjørelysopplegget hat også en "Auto" funksjon på lysbryteren. Og jeg forstår ikke at folk ikke bruker den. Da ordnes jo alt automatisk.
Kjørelys på dagen, baklys og instrumentbelysning når du kjører i mørket og inn i en tunnel. Enklere blir det jo ikke. Men jeg tror rett og slett mange ikke er klar over dette.
Håper dette var oppklarende!