0

Moderne bensinmotorer

spurt 2016-11-27 11:51:27 +0100

anonym bruker

Anonym

Jeg kikker litt på bensinmotorteknologier da jeg har planer om å kjøpe bil (3-6år gammel) innen nærmeste framtid, og her har det jo skjedd mye spennende de siste årene!

teknologiene som har vært normen på dieselmotorene i lang tid (direkteinnsprøytning, turbo, flere?) har jo nå gjørt fullt inntog også i bensinverdenen, og selv om det har tatt omtrent et tiår fra de første (VAG?) begynte å fase inn dette har vel stortt sett alle de store merkene/produsentene nå bensinalternativer med disse teknologiene. Siden noen har brukt lengre tid enn andre på å oppdatere sine motorer antar jeg at det er en del forskjell på hvor modne motorene til de forskjellige merkene er (f.eks. VAG vs Opel), er det mulig å si noe om dette?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-11-27 20:59:44 +0100

VAG har hatt bensinmotorer med turbo over flere år. Disse har i store trekk fungert greit, den største "faren" har vært ivrige, unge sjåffører som gir bånn gass på kald motor og elsker "chip-trimming". Spesielt sistnevnte aktivitet har en lei tendens til å sende både motoren og turboen til de evige hoggerier, likeledes kan automatkasstene få en strålende, men veldig kort karriere. Altså...første bud, uansett om du kjøper TSI eller TDI, om du har den minste mistanke om at bilen er chip-trimmet...gå videre til en annen bil!

Prøvekjøring er alfa og omega. Merker meg ordene SKODA og SUPERB i overskriften, vær klar over at du får mye Passat for tilnærmet samme pris. Små bensinmotorer kler definitivt ikke noen av dem, å åpne panseret og måtte finne frem lesebrillene for å se en mikroskopisk bensinmotor er ingen "høydare". Min subjektive oppfatning er at bensinmotorere er så daue, så arme når du virkelig trenger kraft, at de er ubrukelige, men dersom du kjører uten slep og aldri har behov for verken å kjøre forbi eller kjører i andre land der tempoet i trafikken er et annet enn her hjemme med norske fartsgrenser...er det slevfølgelig helt greit med en bensinmotor for å komme fra A til B :-) 1,4 TSI er imidlertid i minste laget, for en så tung bil, husk at en liten motor som jobber hardt også slites mer. Gå for de større bensinmotoreene...eller 2.0 TDI.

Med bensinmotor ville jeg uansett gått for automat, enhver bensinmotor er mer glad i giring enn TDI. En grundig prøvekjøring med variert vei, gjerne noe stigning, er et godt utgangspunkt. Dernest sjekker du at serviceintervallene er overholdt, spesielt ojekskift er viktig. For vår del har vi både 1.2 TSI og 2.0 TDI hjemme, og skifter konsekvent olje og filter ved maks 20.000 km, uansett. Ellers anbefales understellsbehandling på det varmeste..ta en grundig sjekk for rust også! Rustbeskyttelsen på biler som er "fabrikkbehandlet" er ikke hva den har vært...etter pr 2000 har det bare gått nedover.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger