Som student bør du vurdere om du egentlig trenger bil....Når det er sagt, du får mye grei bruksbil for en femtitusenlapp. Med "grei" bil mener jeg en enkel bil, uten mye dilldall som kan gå i stykker, gjerne en bil som er produsert over samme lest i mange år. Det gir rimelige deler, enklere deletilgang og ikke minst: en godt gjennomprøvet konstruksjon. Tenk sikkerhet og totaløkonomi fremfor hestekrefter...sedan før stasjonsvogn....eventuelt 3 eller 5 dørs kombi. En pensjonistkjørt bil med få eiere er som regel et fornuftig kjøp...men vær ops på rust. RUST er ellers det største problemet...alt annet på en bil er byggeklosser som kan byttes ut. Men rust.......det dreper bilen. Unngå ellers "nylakkerte" og "nylig tectylerte" biler som plutselig frembys for salg...spesielt fra bakgårdsforhandlere. De fikser ikke opp bilen for å være snille....
"Nylig EU-klontroll" er forsåvidt bra, men sjekk ALLTID historikk i den grad det finnes. Når du går over bilen...få gjerne med en mekaierkyndig venn...ser du altså etter rust...slark...skader...oljelekkasjer....ripet frontrute...matte lykteinnsatser...og ikke minst...dekkene bør være brukbare minst to sesonger. Dekk koster deg fort vekk 10.000 kroner for et par sett.
UNNGÅ "HIPPE" BILER...."spesielle" felger medfører VELDIG dyre dekk....og "spreke", ofte chiptuna biler...er noe man ikke kjøper om det smalt. Heller ikke "ungdomskjørte" biler....
"Greie biler" er f.ex VW Jetta / Bora....en undervurdert bil som har levd i skyggen av Golf i Norge. Mye bil for pengene, god å kjøre, like god på veien som Golf, og kjøper du en "gubbekjørt" bil som du har i to EU-kontroller, er tapet så lavt at du ler hele veien til banken selv om du må hive den etter den tredje kontrollen. SKODA FABIA og SKODA OCTAVIA er også greie biler. om du legger 150.000 på bordet kan du til og med få en nesten-ny Fabia eller Rapid om så måtte være. I det hele tatt: den som våger å velge annerledes, gjerne en litt "kjedelig" bil, får mye bil for pengene, og et mer probmefritt bilhold på kjøpet. Ellers gjelder det jo at den som tar vare på bilen og kjører med fonruft, har det mye greiere enn dem som driter i grunnleggende vedlikehold og kjører med flat pedal fra første stund :-)
KOREA-BILER bør man unngå...punktum. Fra Japan er Toyota en klar nummer en, med Mazda 3 som et alternativ. Begge har gjennomgående god drifstikkerhet. En ting du skal være ops på: sjekk at du får plass i en japansk bil...setene er ofte designet for mennesker som er noen nummer mindre enn oss :-)
For min del er jeg vledig fornøyd med VAG, men skal man være objektiv, er det smak og behag som avgjør hva som passer best. Å velge en bil som man kan ha glede av i mange år, er viktigere for totaløkonomien enn veriditapet...det koster å bytte bil også. Grundig prøvekjøring er alfa og omega, kjenn på hvordan du opplever bilen, se ... (more)