Er manglende evne til å lagre dekktrykksensorer ved hjulskift å anse som mangel?

spurt 2016-11-15 12:45:40 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Vi har en Renault Zoe 2015 modell som daglig dekker våre transportbehov. Den frakter mor til og fra jobb og barna til og fra aktiviteter. Vår "hovedbil", en Volvo V70, står nå nærmest ubrukt og brukes kun ved lengre turer eller når mye bagasje skal medbringes. Alt i alt dekker den lille store elbilen store deler av vårt daglige transportbehov. Så til problemet med Zoen: Som de fleste andre i Norge har vi to sett hjul - ett for sommeren og ett for vintersesongen. Siden bilen er relativt ny kreves dekktrykkovervåking. Jeg bytter selv hjulene, men tvinges nå til å besøke forhandleren oftere enn ønsket for å unngå blodrøde feilmeldinger i instrumentpanelet. Det viser seg at vår Zoe har dårlig lagringskapasitet, den klarer kun å lagre deksstrykksenorer for ett hjulsett av gangen! Det betyr at jeg (og alle andre Zoe-eiere) må få hjelp av forhandleren til å kalibrere det nye hjulsettet med bilen 2 ganger hvert eneste år. Noen kunder tvinges å betale for denne tjenesten, mens andre slipper dette. Dette er jo nesten for dumt! Ikke ble vi opplyst om denne mangelen i forkant av kjøpet heller, for det er det jeg opplever at dette nettopp er: En mangel ved bilen! Denne erfaringen forsteker min oppfatning av franske særegenheter jeg sannsynligvis aldri vill møtt om jeg hadde fortsatt med å holde meg til Volvo... Hva mener dere jeg kan kreve av forhandleren? Burde ikke Renaultingeniørene i Frankrike tvinges til å oppdatere programvaren i bilen slik at det blir plass til å lagre dekktrykksensorer for to hjulsett - i hvertfall på biler som selges i nordiske markeder?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett