0

B klasse - Taxi kjørt

spurt 2016-11-04 13:48:37 +0100

Vic gravatarbilde

Hei Benny!

Jeg trenger din ekspertise da resten av nettet ikke har vært så hjelpsom med det jeg lurer på.

Nylig fikk jeg en datter og må derfor se etter en bil som kan ta plass til meg, konen, datteren og barnevogn utstyret. Samtidig må den bilen ikke være for stor slik at konemor også kan kjøre den ;)

Jeg har da sett at en Mercedes B klasse vil være en kjempe bra bil, men dessverre er ikke økonomien god nok til å kjøpe en over 150K kr. Da faller det til taxikjørte B klasser, der de har kjørt ca 280K km +

Mitt spørsmål er da, er det lurt å se etter en sånn bil, eller bør jeg velge en annen bil. Jeg vet Mercedes er kvalitetsbiler, og når de er taxikjørte så er de ofte tatt til servicer og godt tatt vare på. Men jeg tenker jo at jeg skal ha den i ca 2 - 3 år, vil ikke da en bil som har kjørt nesten 300K km for mye? Kommer det ikke til å bli for mye "problemer" for meg i etterkant?

Håper du har positive svar :)

Takker på forhånd.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-11-05 14:13:57 +0100

En taxikjørt bil er gjennomgående et godt kjøp: det er biler som er passet godt på, av mennesker som bokstavleig talt lever av at bilen gjør det den skal. Det du da skal lete etter, er en bil som er kjørt av færrest mulig sjåffører, gjerne bare av eieren selv, og fortrinnsvis i et område der en betydelig del av kjøringen er langkjøring. En taxi som er overveiende "bykjørt" ville jeg vært langt mer engstelig for å kjøpe. Mer slitasje...større potensiale for spennende problemer :-)

Her hvor jeg bor, kjøres en taxi mellom 200 og 500.000 før den går videre til neste eier. Dette er i seg selv ikke et problem, gitt at slitasjedeler er skiftet underveis. Er det ikke det...bør du ha en særdeles grundig tilstandsrapport...og være helt sikker på at bilen f.ex er kjørt av kun løyve-eier.... Har kjøpt en slik bil selv, med kun 200' kjørte kilometer...bare nye bilen...kjørte den 300 til med bla original clutch. Når det er sagt, det er klokt å eie en bil lenger enn 2-3 år... iallefall fra et totaløkonomisk ståsted. Hva begrepet "kvalitetsbil" angår, har jeg et annet begrep som er vel så viktig: "greie" biler...med det mener jeg biler som ikke er altfor komplisert oppbygd, som du kan serve selv eller ved et tredejpartsverksted, som det er enkelt å få rimelige deler til. Hvor Mercedes B-klasse stiller i dette, er jeg usikker på, i ditt sted ville jeg nok sjekket B-klasse med en god venn eller et Mercedes-forum også :-) Ellers forstår jeg jo at du liker bilen, den har det umiskjennelige Mercedes-preget over seg, samtidig som den ikke er for stor.

Om vår gode venn Benny får tid til å svare, vet han helt sikkert mye om potensielle svakheter ved bilen!

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Hei Norulf! Takk for svaret ditt! Jeg har samme mening og tankegang som deg. En taxi må vedlikeholdes godt siden bilen er det som er "levebrødet" deres. Helt riktig ang antall eiere/sjåfører på bilen, om kun løyvehaver har kjørt den selv, er den mest sannsynlig bedre tatt vare på.

Vic gravatarbildeVic ( 2016-11-07 14:15:50 +0100 )rediger

Jeg kommer til å be om en tilstandsrapport, alle utførte servicer/deler skiftet osv og kanskje en NAF test. Det jeg håper noen kan svare på er om en B klasse som har vært taxi er et godt kjøp (der vi antar at service og div er gjort på den). Hadde f.eks ikke kjøpt Toyota taxi med 300K km kjørt

Vic gravatarbildeVic ( 2016-11-07 14:18:22 +0100 )rediger

Men Mercedes er kvalitetsbiler. Derimot kjenner jeg bare til E klasser og B klassen er noe nytt for meg. Derfor vil jeg vite litt mer om en taxi kjørt B klasse. Holder den mål eller 300 km? :)

Vic gravatarbildeVic ( 2016-11-07 14:20:08 +0100 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger