0

Hva har skjedd?

spurt 2016-10-30 10:07:38 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei!

Jeg har akkurat kjøpt meg ny bil, Audi A4 1.8 TQ 1996, som svetter litt olje men ikke mye. Alt var OK med bilen og den var EU godkjent i år. Men her en forleden dag var jeg ute å kjørte og hadde litt høyt turtall(3500) da det plutselig kom 2-3 kraftige smell og motoren stoppet. I tillegg så veltet det ut en stor tjukk røyksky fra motorrommet.

Prøvde å starte bilen igjen med korte mellomrom etter dette skjedde, men det kom en ny stor røyksky for vær gang jeg prøvde. Har ikke gjort noe med bilen siden, bare fått tauet den hjem.

Så hva kan det være? Reg.reimen var ikke blitt byttet siden 2006, og turboen hadde heller ikke vært byttet (bilen er gått 210000km)

Min svigerfar er 99% sikker på at det er registerreimen som har røket, kan dette stemme? Jeg prøvde å se etter, men kom ikke skikkelig til fordi det regnet og bilen står ute, men jeg kunne liksom bevege på siden av reimen, og det skal vel ikke være mulig..

Takk for svar?

Mvh Frustrert 19-åring med bil nr 4

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-11-02 11:03:21 +0200

Med registerreim som ikke er byttet siden 2006, skal du ikke se bort fra at svigerfar har rett. Det du beskriver, er uansett lyden av dyre deler som går til Jesus. Gode vedlikeholdsrutiner er alfa og omega for at bilen skal være trofast mot deg gjennom mange, mange år...oljeskift og registerreimsbytte er blant de tingene du ALLTID skal sørge for å få gjort innenfor fabrikantens anbefalte intervaller. Et annet stalltips som jeg fikk når jeg var på din alder: olja må ALLTID være varm før du belaster motoren....det er neppe en del av problemet her, men greit å ha i bakhodet :-)

1,8 T fra VAG er jo en populær ungdomsbil, du skal ikke se bort fra at forrige eier har lagt grunnlaget for det som har rammet deg. Om du ikke er en habil mekaniker sjæl, få med deg svigerfar eller en god venn som kan skru når regnet slutter, og ta en sjekk...ta med verktøykasse og godt humør. Kan være at det er nok å ta ut en tennplugg eller to...ellers er det jo greit å demontere toppdekselet. IKKE DEMONTER mer enn dere gidder å skru på igjen...Når du har oversikten, kan du gå videre. Er resten av bilen i topp stand, er en byttemotor det dyreste, men beste alternativet. Er det en begrenset "katastrofe"....skal du være HELT SIKKER PÅ OMFANGET...før du bestiller en haug deler og går i gang....en ting er å skifte reima, føringene og et par ventiler....noe helt annet er det om du har slått høl i en stempeltopp eller tre.

Ellers er du jo ung og sprek, ta det med fatning, det er verre ting enn en motor som raser. Lær deg litt mekanikk underveis, og vær nøye med å undersøke servicehistorikk mv på neste bil du kjøper, så går det sikkert greit fremover...høres ut som om du har brukt opp uflakskvota for en stund. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar