0

Motorhavari på Skoda oktavia 4x4 2009 modell diesel

spurt 2016-10-26 11:08:54 +0100

Bilen har fått "motorhavari" og ble tauet inn på verksted. De sa at motoren bør byttes siden kompresjonen på ventil 4 var for lav. De har ikke foretatt noe mer søk og evt utbedringer. Noe spesifikk grunn for hvorfor dette har oppstått kan de ikke si noe om. Bilen har fulgt alle servicer på merkeverksted og gått ca 163 000 km. Er dette noe som en som bileier kan forvente av en relativt ny bil?

Merkeverksted indikerer ny motor på ca 90 000 kr +arbeidstimer.

Finnes det evt. verksteder i Drammensområde som kan gjøre en slik jobb billigere med evt. brukt motor?

Hva kan en gjøre hvis kostnadene blir for høye?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-10-26 14:03:31 +0100

Første bud må være å få undersøkt hva som egentlig er feil. Mener det er et firma som har spesialisert seg på VAG-deler på Liertoppen, for noen år tilbake hadde de både en verkstedsforbindelse, og kunne levere bytttemotorer. Prisnivået var under halvparten av tilsvarende "jobb" hos VAG. Undres på om ikke dette firmaet var utspringet til det som er bildeler.no nå? Layouten på reklamen er mistenkelig lik :-)

Alternativet er selvfølgelig Sverige...pr bilhenger...det være seg motorskifte eller overhaling. For meg fremstår det som usikkert hva som egentlig er feil: mangler du kompresjon på en sylinder...eller blåser kompresjonen ut fordi en ventil ikke lukker? I sistnevnte tilfelle er det flere muligheter som kan være vesentlig billigere enn å skifte hele motoren. "Kan"...fordi en defekt ventil selvfølgelig også kan knerte en stempeltopp osv.. Men det bør uansett undersøkes. Problemet for et merkeverksted er at timeprisen er så høy at man anbefaler motorskifte fremfor å risikere dyr feilsøkiing og garantiansvar på eventuell reparasjon. Her har du jo også et problem: 90.000 nærmer seg et skjæringspunkt der du nøye må vurdere gjenværende bruksverdi på bilen. Kan du kjøre med den i 10 år til og ellers trives med den, er det et forhold som taler for reparasjon. Om du er lei av den og ser for deg å bytte neste år, er salgsverdien det avgjørende. Og ikke spør såkalte "eksperter"...vanskelig p fp objektive svar når det gjelder Skoda.

Min subjektive oppfatning er at dette er en god bil, og å få tak i en grei byttemotor burde være problemfritt. En motor er tross alt bare en "byggekloss". Et NB, sjekk samtidig turboen...ingen stor kostnad, men når du først er i gang er det klokt å gjøre en grundig jobb. Ellers er dette normalt sett noe nær bombesikre motorer som holder en liten evighet. Med et forbehold: "longlife-olje" er noe dritt, jeg skifter konsekvent olje ved 20.000 eller kortere, selv om jeg kjører utelukkende langkjøring. Glem aldri at oljeskiftet er den eneste veien ut for alt som uvegerlig samler seg opp i olja i en TDI. Tipper at du rett og slett har vært uheldig, MacMurphy er absolutt tilstede, selv i en Skoda-motor. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger