Rustne bremseskiver elbil
Hei,
Jeg har eid en e-up i tre år og har hatt den på periodisk kjøretøykontroll i dag. Beskjeden var som forventet, bremseskivene hadde mer enn 25% rust og må skiftes for å få godkjent bilen. Dette til tross for at jeg har vært påpasselig med kraftige nedbremsinger så jeg forhåpentligvis skulle slippe dette. Men den gang ei.
Spørsmålet mitt er da: Bilselgere av elbiler reklamerer i det lange og det brede om at man ikke trenger å bruke bremsene pga. motorbrems. De informerer heller ikke om viktigheten av at man tar kraftige nedbremsinger jevnlig for å dra av skivene. Og selv om man gjør det ender man opp med for rustne skiver. Bremseskiver er jo slitedeler, men det er en stor forskjell på fossilt drevne biler og elbiler.
Kan forhandlerne/verkstedene bare fraskrive seg ansvaret i en situasjon som dette og legge alt på bileier? Alt av elbiler vil måtte bytte bremseskiver hver eneste gang det er PKK og dette vet forhandlerne og verkstedene veldig godt. Dette kan oppfattes for den gjengse eier av elbil som ren spekulasjon av bransjen.
Hva er din vurdering av denne situasjonen? Jeg er nok ikke den første dette skjer med, og garantert ikke den siste.
Mvh Alexander