0

Hvordan få ned utslipp før EU?

spurt 2016-09-28 16:38:28 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny!

Har vert på EU kontroll og fikk noen småfeil, har fikset alt utenom ''Røyktetthet''. Da jeg har prøvt og googlet litt om hvordan jeg fikser dette blir jeg ikke klokere. Har prøvt og kjørt bilen varm rett før etterkontroll uten hell. Fikk beskjed om at jeg hadde 4.8 (utslipp?) og grensen var 3-3.5. Jeg spurte og han som kontrollerte hva jeg kunne gjøre, han sa bare jeg måtte kjøre bilen varmere. Dette er en 1.9 TDI motor fra 1998.

Håper du kan gjøre meg noe klokere her!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-09-29 10:34:21 +0100

Dette er vel en målig som går på opasitet....hvor mye røyk som kommer ut av bilen din. Om vi antar at den ikke er "trimmet"....hvilket kan medføre slike problemer...kan du begynne med å sjekke luftfilter, luftmengdemåler og EGR-ventil...mener det er en sånn på 98' TDI også. Den enkle metoden er foråsvidt å ta ut luftfilteret og ta en ny måling - det kan løse problemet mhp kontrollen - men husk å sette inn filteret etterpå. Skal du løse problemet, skifter du luftfilteret...om det er gjengrodd. Har latt meg fortelle at et pottetett luftfilter også tar rotta på luftmengdemåleren, den er også enkel å skifte. EGR-ventilen er en duppeditt som mange mener kan fjernes....en runde på google forteller deg hvordan...eller den kan renses og settes pent på plass igjen....og den kan skiftes. Men bare så det er sagt, jeg kjørte min -98 TDI 110 hk snaue 500.000 km uten noe som helst tull med EGR-ventilen. Luftmengdemåler skiftet jeg imidlertid en gang, det merket jeg på den måten at motoren fikk et "glipp" i dreiemomentområdet over 2000 o/m. Altså feil forbrenning - hvilket selvfølgelig også påvirker den målingen du nevner.

En ting til som kan gi problemer. er selvfølgelig dieseldysene, om de er slitne, kommer dieselen inn som større dråper enn det skal være. Dette hører imidlertid med til sjeldenhetene. I hine dage fyllte jeg forøvrig både en rimelig god slump parafin og / eller tennveske på tanken på min Passat 1,6 D for å få den gjennom EU-kontrollen, denne blandingen brenner som kjent renere...men om du får dette rådet av gode venner...jeg ville vært meget forsiktig med å øke mengden med parafin på en bil med turbo. Det endrer forbrenningstempaturen også...det kan gå veldig galt. Ville nok prøvd alt annet først :-)

Et annet problem på eldre TDI er denne keramiske duppeditten som sitter langt fremme på eksosanlegget. Innmaten har en lei tendens til å løsne, da skrangler det, og du kan få mangellapp, du kan få anbefaling om å skifte dritten...litt arbeidskrevende...koster noen tusenlapper. Kuren er å demontere duppeditten, slå ut innmaten med dertil egnet verktøy og sette den på plass igjen. Dette viser ikke igjen på ovennevnte måling, om det påvirker er det i gunstig retning - det blir mindre restriksjoner i eksosanlegget - du får mer luft - og du slipper problemer med dette i hele bilens levetid. Om utslippene øker, er et et åpent spørsmål: en motor som den du har i 97/98 TDI har som kjent ikke veldig høyt trykk på dysene. Det gir lavere utslipp av både nox og partikler allerede i utgangspunktet. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger