0

Pendlerbil med plass til barnevogn

spurt 2016-09-17 15:27:10 +0100

anonym bruker

Anonym

Trenger bil. Kjøper ikke bil ofte (ca hvert 6.-8. år), ønsker en "evighetsmaskin" med høy kjørekomfort, helst stille. Pendler 12 mil om dagen, ca 30.000km i året, hvorav ca 25.000 på motorvei, 5.000 bykjøring i Oslo. Ønsker hybrid eller bensin (ikke el eller diesel). Må ha plass til barnevogn og først og fremst være en gjerrig bil billig i drift. Budsjett 300.000, ikke behov for helt ny bil. Noen tips?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-09-17 19:00:31 +0100

Har selv like mye og litt til gjennom store deler av min yrkeskarriere. Om du tenker brukt eller nytt, VW Passat er et seriøst landeveislokomotiv, som også er lettkjørt både i byen og på litt svingete vei. For 300.000 får du en Passat med grei motorisiering som ikke er altfor gammel, du kan også se på kombinasjonen 4WD og DSG. Finner du et eksemplar med DSG og adaptiv cruisekontroll har du enda et argument for å kjøpe Passat: det er en suveren kombinasjon for både pendlerkjøring og køkjøring.

Mhp hybrid er det neppe spesielt mange brukte i markedet, men strengt tatt, for langkjøring er det jo diesel som gjelder da......en hybrid med en liten pinglete bensinmotor er ikke noe å rope hurra for, og begrepet "systemeffekt" som brukes som argument for å selge hybrider, forteller ikke hele sannheten. En 2 liter TDI er ideelt for en Passat, og gir deg en betydelig gevinst, både mhp komfort og totaløkonomi. Avgiftsutspill fra grådige polikere som vingler verre enn fulle fantekjerringer er vanskelig å forholde seg til, i dag er det diesel som er "den stygge ulven", i morgen er det bensin.....gjerne også bensinhybrider. Jevnfør idiotene som nærmest gikk av skaftet når de hørte at enkelte elbiler har en dieselvarmer...

Altternativet er selvfølgeig en bensinmotor på rundt 2 liter. Den eneste fordelen ved en hybrid er reduserte avgifter når du kjøper nybil......ellers er det påstått reduserte forbruket betinget av at du aktivt benytter ladekontakten, og ellers har et for hybriden optimalt kjøremønster. Har du ikke det...vel....da sleper du jo faktisk på noen hundre kilo ekstra da....hele tiden.

Et annet, meget viktig argument for Passat er at det er en svært sikker bil. I ditt sted tenker du antagelig først og fremst stasjonsogn, men en sedan har også meget god plass, i tillegg finnes Passat CC som et svært spennende alternativ. Har sett svært gode firehjulstrekkere med "alt" til såvidt over 350.000.

Merker meg også at du ønsker deg en evighetsmaskin. Har kjørt VAG TDI lenge.....4-500.000 km er ikke noe problem for en Passat. Men skift olje og filter hver 15.000 ved vanlig syntetisk / delsyntetisk, 20.000 ved den påståtte "longlifeoljen". Pass også på registerreimintervallene og ikke minst...rust. Sjekk bilen nøye for rust før du kjøper den, spesielt om den er kjørt i Oslo-gryta. Får du tak i et godt eksemplar, kjør den rett på understellsbehandling - spesielt med tanke at du skal kjøre mye på salta vei.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2016-09-17 15:27:10 +0100

Sett: 88 ganger

Sist oppdatert: Sep 17 '16

Antall visninger