0

Land Rover Discovery 2012 256HK

spurt 2016-09-16 08:10:01 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny Har kjøpt en Disco 4 som forøvrig er min tiende LR og fjerde Discovery og tror det er bil nr 43 i mitt eie.

For en tid tilbake lånte jeg en hybrid bil som ut fra forbruk skulle ligge på 0,29-0,33l pr mil. Denne bilen ble en vinner i avgifts systemet ved siste revisjon av statbudsjettet. Jeg kjørte bilen ca 70 mil og målte et forbruk på til 0,7 pr mil. Målt ved fylling og ikke sett på" juksemeteret."

Kjørte samme strekningen med nybilen som er ei firkanta kasse og hadde et forbruk på 0,82 pr mil , målt ved tanking. Litt småkjøring i by og en del motorvei i 110 km, samt blandet kjøring 60-80 kmt. . Bilen veier 2.6 tonn mao 1 tonn mer enn hybriden som også hadde 4x4. Hvordan kan en hybrid bruke så mye ? Den burde ligge på 0,4 i snitt ihverfall i forhold til avgiftsletten. Mvh Olav

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-09-17 19:35:45 +0100

Oppgitt forbruk i forhold til en gitt norm, gjerne målt i et laboratorium, og reelt forbruk på vanlig offentlig vei med din og min kjøring vil alltid være to forskjellige ting. Spesielt for bybrider er det jo at man har mulighet til å oppnå kunstig lave tall ved å starte målingen med fullt batteri.......og at man måler over en begrenset kjørelengde. Når du kjører 70 mil med blandet kjøring og antagelig en bensin hybrid, og oppnår et såvidt lavt forbruk som 0,7, er du flink til å kjøre, du er en virkelig økonomisk sjåffør. At hybridbilen ikke holder det vi tror den lover, er rett og slett et resutlat av to ting: målingen, som også legges til grunn ved avgiftsberegningen i land som Norge, må nødvendigvis være utført i laboratorium for å være reproduserbar. Om reelt forbruk skulle vært lagt til grunn, ville det neppe vært mange hybrider i Norge...men norske politikere har jo et ikke ubetydelig markeringsbehov....og da så....

Tipper også din "nybil" har en dieselmotor? Eller er det en moderne bensinmotor? Begge deler har rimelig god effektivitet, og en tung bil med en god motor med mye anvendbar kraft - dvs høyt dreiemoment - som blir kjørt av en erfaren sjåffør - bruker lite, og matcher lett en hybrid med f.ex en pinglete liten bensinmotor. Ikke minst når du beskriver at du har kjørt en del bykjøring, og en del på motorvei. Her betyr ikke kasseformen på bilen din stort, 110 er tross alt ingen spesielt høy hastighet, og i byen...vel....om du kjører som meg, og bruker moment ved lave turtall fremfor å frese avsted med nåla på turtelleren i rød sone...da har du forklaringen. Forskjellen i effektivet mellom en moderne, konvensjonell bensin / dieselmotor og en hybrid er rett og slett ikke så stor som "noen" vil ha det til :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger