0

Hva er dine råd ang diesel-bil nå?

spurt 2016-07-29 21:44:44 +0100

Hei Benny Vi har nettopp solgt bilen vår, en xc60, fordi vi vil bytte til en xc90. I mens vi var på ferie så leste jeg en artikkel om Vidar Helgesen og EU. Nå skal vi i Norge kutte 40% utslipp og det kommer til å bli en del på personbiltrafikken står det. Jeg blir da litt i tvil om det nå er dumt å kjøpe dieselbil? Avgiftene skyter i været og ingen vil kjøpe en brukt dieselbil om noen år. Jeg skjønner at du ikke kan vite akkurat hva som kommer til å skje, men hadde satt pris på en mening eller tips hva du selv har kommet til å gjort i en slik situasjon. Grunnen til at vi vil bytte bil er at vi trenger en 7-seter. Vi hadde bestemt oss for en xc90. Men blir nå litt i tvil om hva vi skal gjøre. Finnes svært lite bensinbiler av de også og da må man helt ned i 2005-modell. En ny 2015/16 modell er altfor dyrt og vi så for oss en bil fra 300000-400000. Alle tips og råd tas i mot med takk!

mvh Alex Mære

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-07-30 14:26:03 +0100

Om du skal beholde bilen "noen år", er det liten tvil om at du sparer inn en pen sum på å kjøre diesel kontra bensin. En dieselmotor er også et bedre alternativ i en tung bil, uansett hvordan man vrir og vender på det, plenty dreiemoment over et bredt register er kongen på haugen. Om du ser på forsiden av Dine Penger for et nummer tilbake, ser du at SUV diesel også har suverent lavt verditap i forhold til f.ex....elbiler. Rett nok finnes det etterhvert opptil flere hybride løsninger, men med relativt små bensinmotorer i kombinasjon med en elmotor sitter man egentlig med en undermotorisert bil med mye dødvekt å dra på....gitt at man har et kjøremønster med mye langkjøring. For den som kjøper en svær SUV hybrid for å kjøre til og fra butikken er det selvfølgleig annerledes, da kan stikkkontakten puttes i titt og ofte :-) Men for de av oss som kjøper en dieselbil fordi vi kjører mye og langt, er det annerledes. Totaløkonomi og komfort bør være det avgjørende, og å tilpasse seg politikerne som vingler som fulle fantekjerringer for å legitimere den ene avgiften etter den andre, eneppe klokt: bare vent - neste gang er det like gjerne bensin hybrider som står for tur tl å bli syndebukken og få nye avgifter!

Min subjektive oppfaning er at man bør velge bil og motorisering ut fra behov og kjøremønster, ikke mer eller mindre avgifstsmotiverte påstander om miljøproblemer. Når det gjelder XC90, har forrige versjon vært litt for spennende å eie for mange, i ditt sted ville jeg økt budsjettet noe og heller sett på Skoda Superb eller den nye Skoda SUV som er på vei - mener å ha sett indikasjoner på at begge leveres med 7-seter som opsjon - dersom det skulle være et absolutt behov. Dersom behovet for 7 seter er begrunnet av egen familie, er det en ting, men å skaffe seg 7-seter for å drive "fotballkjøring" er noe man bør unngå, kfr at det er et forsikringsmessig aspekt med i bildet ved sistnevnte kjøring som mange ikke tenker over. Forøvrig finnes det flere 7-seter enn Volvo, bla har Din Side en test og omtale av en rekke 7-setere. Bla VW Sharan er selvfølgelig også et alternativ, men vær ops på generasjonskiftet, den siste versjonen er klart bedre på alle måter.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger