0

Biler som har gått langt

spurt 2016-06-28 11:57:40 +0100

Sitter på gjerdet og skal kjøpe ny bruktbil. Men de fleste som averteres har så mange km på baken, ofte mellom 200 og 300 tusen. Noen er det gjort mye med, skiftet både slitedeler, turbo og svinghjul. Hvor trygt er det å kjøpe en bil som har skiftet mye kontra en som reklamerer at de ikke har hatt problem, men bare fulgt servicene?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-06-30 15:24:47 +0100

Mine erfaringer fra noen tiår med rimelige bruktbiler, først av det edle merket Lada, deretter VAG diesel, er at kjørelengde ikke er et problem i seg selv. Jeg har kjørt bilene mine rundt 4-500.000 før jeg har avhendet dem, noen av dem har rullet vdiere og passert både 6 og 700', mens andre har blitt spiker...pga kollisjonskade, rust mv.. De siste to tingene er jo det som virkelig dreper en bil, alt annet, fra motor til hjuloppheng, er på mange måter som legoklosser: det kan byttes ut og/eller repareres, som regel uten at det koster skjorta. Vel og merke hvis vi snakker om greie, fornuftige biler som er mulige å jobbe med, det være seg i garasjen eller på et verksted, uten enorme ressurser, og greit å få deler til...eksemplevis VAG får du jo rimelige deler til både hos bildeler.no og direkte fra Tyskland. SÅ til det egentlige spørsmålet ditt: en bil med lang, ærøig kjørelengde som er passet på, er for min del å foretrekke fremfor en bil med påstått lav kjørelengde, si 100-150.000, der ingenting er skiftet. Gjett hvem som får "bølgen" da :-) Med min kjøring...vesentlig langkjøring...har ting holdt både 2 og 3 og 400.000, men en bruktbil vet du ingenting om. Har dne rulla langt...på få år....f.ex en taxikjørt bil på landet et sted....vet du at det er en proffesjonell bruker som tar vare på bilen sin. Da tar du kontakt, tar en hyggelig prat for å se hva slags mann eieren er, så går du over bilen selv, innhenter verkstedshistorikken og tar en titt før du beslutter deg for om dette er noe å gå videre med. Er det et veldig interessant objekt, men noe stiv pris, er en tilstandsrapport fra NAF eller et verksted verdt å tenke på. Et NB: om du ikke er helt sikker på hva du bør se etter selv, få med en bilkyndig venn. Som nevnt over, det mest kritiske er rust og gamle kollisjonsskader. Andre ting, som f.ex multilink-forstilling på Passat / A6, er tross alt en kostnad du kan innhente en pris på...som regel en håndterbar sum....men å sveise rust eller rette opp en skjevhet etter en kollisjon er verre. Personlig er jeg også ekstremt skeptisk til biler som angivelig bare er kjørt 10-15.000 i året...det er som regel for godt til å være sant.... og bør i såfall verifiseres gjennom en sammenhengende verkstedshistorikk.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger