Jeg kjørte en -98 1, TDI 11o hk 485.000 uten noensinne å etterfylle olje mellom oljeskift, og vannforbruk var helt marginalt. :-) Nå skal det visst være "normalt" med et relativt høyt oljeforbruk, det skal Møller teknisk kunne si noe om. Det som er noe urovekkende er at du nevner olje og vann i samme setning. Som du imildertid er inne på, normalt sett skal du se det på olja, eventuelt i form av grå gugge på baksiden av påfyllingslokket om det kommer kjølevæske i olja. Likeledes ser du det veldig raskt om det kommer olje i kjøleveska. En lekk topppakning, eventuelt en sprukken plukk (kan skje) merker du imidlertid VELDIG godt....en mulighet er at du har to feikilder...en som gir deg økt oljeforbruk...og en lekkasje et sted i kjølesystemet. Mhp oljeforbruket er det som Benny sier, flere mulige årsaker, en tur innom verkstedet kan lønne seg, det trenger ikke være veldig tidkrevende å sjekke om årsaken ligger her eller der. Kan tilføye at 90 hk TDI hadde en enklere - og noe mer problematisk - turbo enn 110/115 hj TDI. Det du nevner med at bilen sporadisk går i nødprogram kan indikere et turboproblem. Det hevdes at du skal kunne se oljelekkasje på turboen i slike tilfeller, neb har opplevd en 1,9 TDI der oljeforbruket var normalt, uten synlig lekkasje noe sted, eneste indikasjon var at bilen gikk i nødprogram når vi dro på når olja ikke var varm. Kjørte med dette i flere år, til anledningen bød seg, når vi plukka ut turboen viste det seg at det var flere millimeter slark :-) Grei del å skifte om det er der problemet ligger, men husk at VAG sine turboer er priset som om de skulle være gull :-) Tredjepartdeler fra Norge eller Tyskland anbefales, husk monterinskitet.