Heisann.
Ja det begynner å bli en stund siden Lada forsvant. Den offisielle importen ble nedlagt på i 2002 om jeg ikke husker helt feil.
Det som på mange måter var spikeren i kista for det russiske bilmerket var allikevel en avgiftsomlegging gjorde merket mindre attraktivt i 1997.
I stedet for å legge toll på den reelle verdien av bilen, ble det da hestekrefter, motorvolum og vekt som ble parametere for avgiftsbergningen.
Dette førte til at mange konkurrenter gikk ned ganske mye i pris, mens Ladaen gikk tilsvarende opp.
Lada solgte jo på lav pris. Når prisforskjellen krympet forsvant på mange måter markedet for Lada. Rett og slett.
Lada hadde da allerede hett en sterkt nedadgående kurve.
En annen grunn til det synkende salget var at Lada ikke akkurat var kjapt ute i hverken Norge eller Europa med sine nyheter. Som ofte heller ikke var av det mest innovative slaget.
Ett eksempel er Lada 2110. Den ble lansert på hjemmemarkedet i 1993. Til Norge kom den først i 2000. Da hadde ikke bare toget gått. Sitasjonen var også nedlagt, lyset var skrudd av og stasjonsmesteren hadde gått hjem - om man kan si det slik.
En av grunnene til at det var slik er nok at hjemmemarkedet på 90-tallet var ekstemt stort. Lada hedde en markedsandel der på hele 25 prosent på den tiden.
Siste gang Lada figurerte i statistikken for registreringer av nye biler hos OFV (Opplysningsrådet or veitrafikken), var i 2003. Da med én eneste enslig bil.
Men Lada lever videre om ikke her i Norge. Det snakkes om og vurderes større eksport og de viser stadig nye modeller.
Men det finnes forsatt biler igjen i Norge. Heldigvis. Entusiastene kaster seg over disse nå og Niva er en av disse. Den er både en klassiker og ikke minst en morsom og svært dugelig bil i terrenget.
Visste du forresten at Lada fyller femti år i 2016?