0

Er det normalt at en 5 år gammel bil ruster opp?

spurt 2015-11-18 00:12:09 +0100

Hei, Jeg er eier av en VW Passat 2.0 TDI 4Motion stv, 2010-modell, kjøpt brukt hos forhandler (Møller). Bilen har nå gått ca 120.000 km og fremstår for vår familie på 4 som den perfekte familiebilen. Men, selv om den har vært en meget god og pålitelig bil, er den langt i fra perfekt utenpå. Våren 2015 fant vi noen mindre uregelmessigheter i lakken enkelte steder på bilen, som utover våren utviklet seg meget raskt, og det har også oppstått tydelige rustflekker flere steder. Det som vi i vår ble oppmerksom på først var et område på venstre bakskjerm, samt noen mindre bobler rundt et par av innfestingene til takrails. Ved en vask senere på våren falt et større "flak"/område av lakken av på venstre bakskjerm, samt en rand av lakken i falsen rundt hjulbuen. Må innrømme jeg ble ganske paff av såret som åpenbarte seg. Skadene har så videreutviklet seg uvanlig raskt gjennom sommeren. Skadene/problemene ble tatt opp med Møller i sommer, og ifm service i høst tok Møller da inn bilen til taksering av rustskadene og vurdering av garantiansvarlig hos Møller ble gjort. I svar fra Møller er det funnet rustskader langt flere steder, som vi til nå ikke har sett eller vært oppmerksom på. Bl.a. på begge bakskjermer, "bobler" rundt begge dørhåndtakene på fordører, rundt samtlige fester til takrails, i falsen i fremkant av panseret, punkter nederst på fordører, kant til bakfanger, rundt deksler og lister, samt sliteskade som har medført rust på nedre kant av bakluken (beskrevet som gnisseskade mot lastebeskyttelse på bakfanger), en lastebeskyttelse som dessuten opprinnelig ble montert av Møller når bilen ble kjøpt.

Sammen med beskrivelse av nevnte skader har vi mottatt et tilbud om utbedring av skadene, som iflg garantiansvarlig ikke kan utbedres etter noen av garantibestemmelsene (3 års Norgesgaranti / 12 års gjennomrustgaranti). Møller gir imidlertid noe goodwill-rabatt som "premie" for å være god kunde, på enkelte av punktene, men ingen full dekning eller rabatt på utbedring av de store skadene på bakskjermene eller bakluken. Foreløpig har de ikke kunnet antyde et totalt beløp/kostnad for utbedring av rustskadene, men utfra det vi kan forstå og se av tilbakemeldingene vil dette raskt kunne beløpe seg til mellom 60.000 - 80.000 kr.

Bilen har blitt fulgt opp med regelmessige (årlige) servicer hos forhandler, uten at det tidligere er påpekt noen funn av lakk- eller rustskader ifm servicer/regelmessige kontroller. Bilen har blitt vasket og vedlikeholdt jevnlig, på samme måte som jeg har håndtert mine tidligere biler, som jeg aldri har sett noe i nærheten av tilsvarende rustproblemer med. Selv ikke etter 10-12 år.

Som bileier er jeg selvsagt svært fortvilet. Det virker helt urimelig, og jeg finner det svært betenkelig at en såpass "ny" bil skal få så omfattende rustskader, uten at det i utgangspunktet har vært synlige og kjente lakkskader. Det virker tydelig at karosseriet "spises" opp fra innsiden (det starter under lakken, uten synlige skader). Jeg frykter selvsagt også at problemene bare vil eskalere, uavhengig ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2015-11-18 15:46:48 +0100

Hei. Dette er ikke normalt og det virker som om skaden ikke har noen sammenheng med skade eller unormal slitasje. Denne type feil vil gå inn under femårs reglen for reklamasjon i forhold til selger (forbrukerkjøpsloven). Antar at mange av feilene kan henføres under dette. Sørg for å ta vare på all dokumentasjon og få svar fra forhandler skriftlig. Om du ikke kommer til en tilfredsstillende avtale om reparasjon kan du klage til www.forbrukerradet.no eller til en bilorganisasjon du måtte være medlem av. Hilsen KNAjuristen.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger