Hei Thore!
Hyggelig å høre i fra folk som fikser og ordener bilen sin selv. Vi er nok en utdøende rase, til tross for at det finnes mange flinke folk rundt om kring fortsatt.
Det virker på meg som fler og fler både mangler kunnskap, vilje og kanskje er litt redde for skitt på hendene også.
Jeg maser jo stadig om at serviceboka er et verdidokument, særlig ved salg av bilen. Der er liksom livshistorien i form av km. stand og stempel fra verkstedet. Dette er særlig viktig på nyere biler.
Den delen av servicehistorikken bortfaller jo når man gjør jobben selv.
Men jeg tenker at dette også er viktig på eldre biler også og synes man bør dokumentere hva som gjøres ved å ta vare på kvitteringer for delekjøp og kanskje notere ned hva som gjøres, når og ved hvilken km. stand. Enten det er på et Exel-ark på PC-en eller i en notisbok om man foretrekker det.
En annen bakdel ved å skru selv er jo det du spør om vedrørende service lampa som ikke blir slettet.
Og - jo da, det finnes måter å omgå dette på. I alle fall på en del biler, men ikke alle.
Jeg var faktisk litt i tvil om jeg skulle lære bort "tyv-trikset" litt for at det fort kan missbrukes. Det er jo både billigere og enklere å bare slette service-lampe enn å faktisk ta servicen...
Så igjen: Dokumentasjon er kjempeviktig, særlig for den som skal kjøpe bil.
Oppskriften for å slette service lampe på din Volvo er som følger:
- Vri tenningsnøkkelen til posisjon I
- Trykke inn og hold reset knappen for tripptelleren inne
- Mens du vrir tenningsnøkkelen videre til posisjon II
- Hold trippteller-knappen inne til oransje varsel lampe lyser - så slipp du knappen
- Vri så tenningsnøkkelen til helt tilbake til 0.
Da skal service indikatoren være slettet og du kan tute å kjøre helt til neste service!
Dette fikser du. Lykke til!