0

Startgass og kondensfjerner

spurt 2015-08-12 13:39:56 +0100

Heisann. Vi hadde en diskusjon i lunsjen om bruk av startgass og kondensfjerner.

Vi var alle enige om at "alle" mener at startgass og kondensfjerner kan motoren bli avhengig av, men vi var alle uenige i at de faktisk blir det.

Så sant ikke disse remediene fører til mekaniske feil på motoren så går vel disse gjennom systemet som en hvilken som helst annen pencillinkur?

Men som han ene sa. Hvis du må bruke startgass for å få startet bilen så må man nok ty til dette nokså ofte, og da er en på en måte avhengig, men da er vel mer bilen problemet....

Her har dere muligheten til å lage en liten mythbusters artikkel.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2015-08-12 14:28:13 +0100

Heisann! Gode diskusjoner om bil i lunsjen skal man ikke kimse av! Ikke helt overraskende så har vi også en del slike på kontoret. Det er en berikelse!

Men både kondensfjerner og startgass hadde nok storhetstiden sin på 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet.

På nyere biler skal dette være helt unødvendig å bruke. Kondensfjerner kan sågar skade moderne innsprøytingssystemer. Så mitt råd er å styre unne dette. Helt.

Startgass er, eller skal jeg si var, også en nød løsning som jeg ikke anbefaler lengre. Elektronikken "skjønner ikke hva som skjer" og kan sette feilkoder, eller i verste fall gå i nødmodus.

Så ja, dette er gammel og kjær bilrekvisita som gjør seg bedre på hylla i garasjen enn i en moderne bilmotor.

Når det gjelder avhengigheten så er jeg godt kjent med ryktene rundt dette. Mange sier at det er slik og trekker fram det ene eksemplet etter det andre. På gamle biler - igjen fra 70 og 80-tallet handler det i stor grad om ren mekanikk. På nyere kombiinert med en god del elektronikk.

Men biler er som kjent døde ting uten følelser og intelligens så inntil noen presenterer meg en plausibel forklaring på hvorfor / hvordan en bil kan bli avhengig - så velger jeg å se på dette som urealistisk.

Jeg skulle i alle fall likt å se den bensinpumpa som tenker: I dag gidder jeg ikke levere rettere bensintrykk / mengde, motoren får jo snart en "dram" (startgass) allikevel, så hvorfor skal jeg slite å jobbe da?

Beklager hvis jeg var kjedelig jordnær nå. Jeg er nok litt kjent for å være nettopp det... Men håper allikevel at dere fikk svar på noe av det dere lurte på. Så kan dere jo diskutere videre i morgen!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2015-08-12 13:39:56 +0100

Sett: 359 ganger

Sist oppdatert: Aug 12 '15

Antall visninger