0

El vindu som ikke virker

spurt 2015-06-08 14:41:41 +0100

Bilen min ble stående flere måneder i garasjen mens jeg var i utlandet. Da jeg kom hjem var vinduet på førersiden nede. Da jeg trykket på knappen for å lukke gikk vinduet opp igjen. Men nå vil det ikke rikke seg. Det er ingen lyd fra vindusheismotor, ingen bevegelse, helt dødt. Vinduet står bom fast i lukket posisjon. Vindusheisen på passasjersiden virker, begge brytere også den på førersiden virker, så det kan ikke være sikringen. Kan det være at bryteren eller ledningene i døren er defekte?

Jan

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2015-06-12 15:27:25 +0100

Hei Jan.

Elektriske vindusheiser som ikke virker er faktisk en ganske vanlig feil på mange biler uavhengig av merke og modell. I min tid som bilmekaniker har jeg reparert mage slike.

Grunnene til feil kan være flere, men det er heldigvis som regel ganske greit å finne ut av.

Det er veldig sjelden at feilen ligger i en sikring som har gått. Dessverre. Det er jo liksom så enkelt og greit om det er den. Da er feilen reparert på to minutter og delen koster tre kroner og femti øre.

Men å sjekke at sikringen er hel hører definitivt med tidlig i feilsøkningsprosessen. Kanskje helt først til og meg.

Det andre jeg ville sjekket er ledingene som går inn i døra i forkant. Det sier seg jo selv at disse lett kan komme i klem og få brudd eller kortslutte når døra har gått opp og igjen noen hundredetalls ganger.

Mye tyder vel på at dette er i orden hos deg ettersom bryterpanelet på døra fungerer på de andre vinduene, men sjekk allikevel. Det er jo en visuell kontroll hvor man som regel ikke behøver å demontere noe - i alle fall ikke slik i første omgang.

Ser det greit ut så er det på tide å sjekke bryteren. Dette er også ganske enkelt med en prøvelampe. Mål om det er strømgjennomgang når man trykker på bryteren. Er det det så mål om det kommer strøm fram til selve vindusheismotoren. Da må det innvendige dørtekket av. Har du strøm fram dit så er det nok selve rutehever-motoren som er gåen. Det er nok den mest vanlige feilen går en elektrisk rutehever slutter å virke. Den sitter litt utsatt til i forhold til temperaturendringer og kondens. Som kjent er elektriske komponenter og kondens (fuktighet) en dårlig kombinasjon.

Men det også kan være noe mekanisk feil med selve hevemekanismen, særlig på biler hvor denne består av wire og løpehjul.

Det kan være litt trangt å få skiftet dette inne i en dør (avhengig av bilmerke modell så klart), men noen sår på knokene og litt småbanning hører ofte med før jobben er gjort. Men det er heller ikke verre enn at en litt dreven "gjør det selver" fikser dette selv.

Håper dette var litt oppklarende - og ønsker deg lykke til, enten du gjør det selv eller setter det bort.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger