0

jaguar xj, lurt kjøp?

spurt 2015-01-29 21:51:51 +0100

Hei benny!

Har nå siklet på en litt eldre jaguar xj lenge, planen var egentlig å kjøpe en e60 5 serie eller en w211 e klasse med masse utstyr og gøy motor, men disse ligger jo også på rundt 250-350 for et greit eksemplar. Liker virkelig utseendet på disse, og komforten er også hakket høyere enn dens tyske motparter synes jeg da. Bilen ser rett og slett stor og skremmende ut, særlig i svart med noen tøffe felger. Har du noe å si om disse bilene? Jaguar er vel ikke verdens mest pålitelige, men det er heller ingen eldre bmw eller mercedes. Hvor mye forskjell er det på disse ift reperasjonskostnader? Skrur litt selv, og har gjort det meste på mine egne biler, men disse har bestått av økonomiske billigbiler, og dette vil bli min første luksusbil.

Noen tips? evt alternativer?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-12 13:11:48 +0100

Har en xj8 1999 mod . har skiftet strammere og kjede på denne . den er strøken ellers gått 140 på telleren vurdere å selge den. er ikke vinterkjørt . Behandelet under med lanolin olje. Lakk er strøken .

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-12 15:48:30 +0100

Ønsker du XJ så kjøp en fra 2004 de har aluminiums karosseri og en ganske så skuddsikker motor 4, 2 l i forhold til den gamle 4,0 l.. Står en XJR med 400 hk i Drammen til en veldig hyggelig pris 149000 kr og ønsket jeg denne typen bil så hadde jeg valgt den. Joda en og annen eldre XJ kan sikkert være verdt å se på men man skal være nøye i sine undersøkelser ellers er det lett a never ending story og et tapsluk. Ser en er ute og nevner sin bil og du ser at det er skiftet strammere, kjede osv som var en stor svakhet da de var i plast men samtidig prøvde Jaguar seg på å legge et belegg i sylinder foringer for å redusere friksjonen men belegget løsner og da blir det bare klabb og babb, de gikk bort fra denne mislykkede konstruksjonen i 2001 så for all del velg nyere og har den som jeg nevner aluminiums karrosseri så er du i safe heaven i forhold til de gamle som trolig lider av diverse rust angrep.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-12 15:48:34 +0100

Ønsker du XJ så kjøp en fra 2004 de har aluminiums karosseri og en ganske så skuddsikker motor 4, 2 l i forhold til den gamle 4,0 l.. Står en XJR med 400 hk i Drammen til en veldig hyggelig pris 149000 kr og ønsket jeg denne typen bil så hadde jeg valgt den. Joda en og annen eldre XJ kan sikkert være verdt å se på men man skal være nøye i sine undersøkelser ellers er det lett a never ending story og et tapsluk. Ser en er ute og nevner sin bil og du ser at det er skiftet strammere, kjede osv som var en stor svakhet da de var i plast men samtidig prøvde Jaguar seg på å legge et belegg i sylinder foringer for å redusere friksjonen men belegget løsner og da blir det bare klabb og babb, de gikk bort fra denne mislykkede konstruksjonen i 2001 så for all del velg nyere og har den som jeg nevner aluminiums karrosseri så er du i safe heaven i forhold til de gamle som trolig lider av diverse rust angrep.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-12 16:22:16 +0100

Om eldre Jaguar er et "lurt" kjøp, kan i aller høyeste grad diskuteres! På den annen side sett: eldre Merc, eldre BMW, enn si en hvilken som helst annen halv- eller helveis "Premiumbil" er ikke spesielt "lurt" det heller! Men du og du, så moro det kan være, gitt at du finner et rustfritt eksemplar i alminnelig god stand! Det er jo så enkelt som at en bil i store trekk er en samling byggeklosser, der du kan skifte ut det aller meste så lenge du får tak i deler! Når det er sagt: det er et godt utgangspunkt at du kan skru litt selv! Da vet du også at den virkelig seriøse show-stopperen er rust, rust og atter rust! Oppstår det kritisk rust: hiv bilen eller kjøp en annen av samme sorten UTEN rust og bruk den gamle som delebil, verken mer eller mindre!

En liten pekefinger er dog på sin plass: gå et par runder med deg selv og tenk deg grundig om: hvorfor vil du egentlig ha en "luksusbil"? Skal du bruke den til daglig - eller legger du opp til å ha en grei og rimelig bil til daglig bruk og f.ex en Jaguar til hobbybil? Det siste er det eneste nogenlunde bærekraftige på sikt - ja - du kan finne rimelige deler til flere varianter over temaet Jaguar, du kan finne brukte deler osv - men det er også komplekse biler med alt hva dette innebærer, noe kynisk sett: det koster å være kar. Sånn er det bare. Det bør du ha klart for deg før du hopper ut på dypt vann, og tenk tanken på at det er noe bortimot helligbrøde å kjøre en sånn bil i det daglige....enn si på norske vinterveier - det så man får litt vondt i magen!

Om du fortsatt har lyst på noe sånt når du har tenkt deg om, ja da ville jeg absolutt vurdert å sjekket f.ex den bilen Kamerat Sas........ vurderer å selge. "Lurt"? For all del, det er mange varianter over temaet Jaguar, men Fords inntreden i selskapet var definitivt en god ting. Mhp XJ8 er det en bil som fremdeles har et preg av klassisk Jaguar, samtidig som den ikke er like spennende å eie som de VIRKELIGE klassikerne fra hine dage. Merk deg bla DENNE artikkelen, det er virkelig en bil man kan bli glad i - men du MÅ være mer enn LITT entusiast: https://www.latimes.com/archives/la-x...

Lykke til, husk å bytte ut det norske flagget på flaggstanga der hjemme med Union Jack når du skaffer deg en Jaguar, det er en plikt for enhver sann entusiast her!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger