Som jeg pleier å si når det gjelder virkelig billige biler: Det er som regel alltid smart å legge litt mer i det. En bil som er veldig billig å kjøpe kan dessverre bli veldig dyr å eie.
På bobil kan du få eksemplarer helt ned i 10 000 kroner. Da er det enten veldig gamle og slitne varebiler med campinginnredning (type VW Transporter/Ford Transit) eller gamle Mercedeser som har mer eller mindre hjemmelaget campingløsning innvendig. Du må regne med at både bo-delen og selve bilen er seriøst slitt, her kan det med andre ord hende at ferien ender i veikanten etter ikke veldig mange kilometer.
For tradisjonelle bobiler må du regne med å betale fra rundt 50 000 kroner og oppover. For denne prisen får du typisk en Fiat-basert bobil med fire til seks sengeplasser og den begynner nok å dra på årene og dessuten ha mange kilometer på telleren. Med andre ord: Det er risikosport det også.
Jeg vil anbefale å legge minst 200 000 kroner i dette, helst mer, om mulig. Da får du en bil som både er i bedre stand og som gir mer komfort.
Det er jo også et poeng å ha en kurant bil hvis dere skulle finne ut at dette ikke er noe for dere og vil selge igjen. En smålurvete bil med mange småfeil kan være skikkelig tungsolgt, og da risikerer dere også å tape mye penger på kort tid.
Det er viktig å forsikre deg om at du kjøper en kurant bil som det er lett å få tak i deler til. Sjekk gjerne med andre eiere hvilke erfaringer de har. Jeg har hørt skrekkhistorier om bobiler der man må skjære i bilen for å komme til vitale deler.
Når det gjelder mekanikk der dette gjerne tunge biler, med høyt tyngdepunkt. Sjekk derfor nøye foringer i forstilling og hjuloppheng. Også bremser. Kilometerstand er ikke nødvendigvis så avskrekkende, det er nesten skumlere hvis bilen har stått i ro i mange år. Da kan du risikere at det blir mye påkost i starten. Og så vil jeg for bruksgleden anbefale å kjøpe en bil som har litt motor, det gjør ferieturene morsommere.
Lykke til med valget!