0

Vi er en familie på snart 5 som vurderer å kjøpe en brukt outlander mod 2007/2008 og som bør ha gått midre enn 80 000 km med litt utstyr. vi har test

spurt 2011-04-01 10:58:20 +0200

Hei, Vi er en familie på snart 5 som vurderer å kjøpe en brukt Outlander mod 2007/2008 og som bør ha gått midre enn 80 000 km med litt utstyr. Vi har testet bilen med 3 barneseter og det går akkurat. Vi er instilt på å kjøpe bilen hos en merkeforhandler da vi føler at det er trygget samtidig som vi da bytter inn Opel Merivaen 05. Etter å ha undersøt litt ser vi at det ikke er veldig mange slike biler i salg mht lav kM og pris). Vi har i det siste sett flere Outlandere fra det som kalles "andre forhandlere" som ikke har reg.avgift. Vi tror muligens de er importerte fra utlandet. Hva slags bakdeler har man med å kjøpe en importbil? Hva med garantien osv? Er det fordeler? Importbilene virker å ligge noe lavere i pris?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2011-04-01 13:15:22 +0200

Hei!

Hei.

Det enkleste, tryggeste og dyreste er å kjøpe bilen hos merkeforhandler. Da er du som regel sikret både i ”hodet og ræva” med garantier, tilstansrapport, en litt grundig sjekk før overtagelse. Ikke mist er du kvitt Meriva-en din samme dag som du får den nye bilen.

Outlander er en typisk bil som vi Nordmenn liker. God kvalitet, god plass, god framkommelighet, gode garantier etc. Mitsubishi har jo hatt 5-års garanti lenge allerede, og kjøper du en 2008 modell så er det fortsatt 2-års nybilgaranti igjen. Det er det ingen andre som matcher!

Summen av dette gjør at bruktbilprisene holder seg forholdsvis høye. En fin og velutstyrt 2007 modell som har gått rundt 50 000 km koster fra ca 350 000 kroner fra forhandler.

Du har nok rett i at biler som har omregistreringsavgiften inkludert ofte er bruktimportert. Da har den ikke vært registrert i Norge før og kan følgelig derfor ikke omregistres. Staten har allikevel fått sitt gjennom både moms og engangsavgift…

Bakdelemne med å kjøpe bruktimportert bil er at garantien som da følger bilen er den som gjelder i det landet bilen ble solgt ny, og ikke alle land har like gode garantiordninger som det vi har her i Norge. Fem års reklamasjonsretten som er en særnorsk greie er også vanskeligere å handheve på bruktimporterte biler.

En annen ting er bilens historikk som ofte blir litt mer ”ullen”. En Norsk bil har som regel et komplett ”rulleblad” fra forhandleren hvor den ble solgt ny.

Utstyrsnivåene kan også skille noe fra land til land. Lurt å sjekke litt på dette også. Har hørt om importere biler som har kommet hit UTEN varmeapparat – bare med aircondition, det blir fort kaldt om vinteren…

Det er derfor de bruktimporterte både ligger og skal ligge noe lavere i pris. Konklusjonen blir at det tryggeste og enkleste er å kjøpe norsk bil hos merkeforhandler, mens du kan spare noen tusen kroner på å kjøe en som er tatt inn brukt.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2011-04-01 10:58:20 +0200

Sett: 230 ganger

Sist oppdatert: Apr 01 '11