0

jeg har nettop vert å kjøpt meg en volvo 240 fra 1990 (b230f) og jeg lurte på hvordan man kan trimme den uten at det koster så alt for mye penger?

spurt 2013-06-16 16:55:26 +0100

hei Benny! jeg har nettop vert å kjøpt meg en volvo 240 fra 1990 (b230f) og jeg lurte på hvordan man kan trimme den uten at det koster så alt for mye penger? takk på forhånd! hilsen kristoffer :)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2013-06-17 13:26:46 +0100

Hei Kristoffer!

Grattis med bil!

Volvo 240 er jo en solid og god gammel traver det. Forholdsvis lett å trimme er den også, men B230f på 116 ikke altfor spreke hestekrefter motoren er kanskje ikke det aller beste utgangspunktet. Men det er den motoren du har og dermed det vi forholder oss til.

Det er jo slik med trimming at det koster penger. Mye penger til og med.

Slik sett så hadde det vært enklere om du hadde gitt med det "budsjett" på hva hadde tenkt å legge i dette. Så kunne jeg vært litt mer konkret.

Når det gjelder motortimming så er det liksom chiptuning som har vært den enklseste og billigste veien til felere hestekrefter de siste årene. Men det er slik at dette har ofte skremmende lite effekt på biler uten turbo - og det har jo ikke bilen din.

Derfor må dette løses på den gamle, gode måten. Som både er den morsomste og dessverre også den dyreste.

Mitt lavbudsjett forsalg er å få tak i et brukt topplokk med kamaksel fra en B230FX-motor. Der er i utgangspunktet samme motor som f-motoren, men med annet topplokk (531-topp) og med annen og hvassere kamaksel. Dette skal på en god dag gi deg 136 hk. Supplerer du med grenrør, et sportseksosanlegg og kanskje et åpnere luftfilter er nok ca. 145 hk realistisk. Dette skal ikke behøve å koste deg mange "lappene".

Sjekk også tenningsanlegget nøye. Du kan trimme til krampa tar deg, men uten en skikkelig gnist på eksakt rett tidspunkt - så hjelper det lite...

Forutsetningen for det hele er dog at du har en frisk og fin motor i utgangspunktet.

Bremser, forstilling og hjuloppheng bør også være i svært god stand før man begynner å tenke på å øke effekten.

Håper dette kan være et bra tips - og ønsker deg lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger