Min far har rustne bremserør bak på sin gamle mercedes c 200 fra 1997. og skifte disse er litt utfordrende bla. fordi bakakselen vist nok må tas ned.

spurt 2014-01-06 23:12:10 +0100

Hei Benny!:) Min far har rustne bremserør bak på sin gamle mercedes c 200 fra 1997. Og skifte disse er litt utfordrende bla. fordi bakakselen vist nok må tas ned. Spørsmålet mitt er generelt og ment for å gi meg en forståelse av hvor farlige/ ufarlige rustne bremserør bak egentlig er. I teorien har alle biler et tokrets bremsesystem takket være at masterpumpa skal være laget slik at dersom den ene kretsen ryker så skal stempelet gli videre og gi trykk til den andre kretsen, slik at man vil ha trykk på den siste kretsen. Problemet er at dette ikke helt ser ut til å stemme i praksis da alle bilene jeg har luftet(omlag 10 stykker) har medført at bremsepedalen går helt i bunn ved lufting. Dvs. at hvis jeg åpner en br. nippel på en hvilken som helst kallipper så går pedalen i gulvet. Pedalen stopper ikke halvveis slik at trykket oppstår for krets to. Vil ikke det å åpne en nippel bli det samme som at et bremserør ryker? Og hva vil egentlig skje hvis et bakre bremserør ryker ved hard nødbremsing som følge av rust? Vil ikke da bremsepedalen gå rett i gulvet, uten bremseeffekt, på lik linje som når jeg åpner luftenippelen på en kallipper? Hvor farlig er i så fall rustne bremserør? og hva er vitsen med tokrets bremsesystem om det ikke virker i praksis? Mvh Carlo

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett