0

Leverte inn min mazda 6 til 1 årskontroll i dag. fikk beskjed at det koster meg 3700 kr. evt. matriell.er dette normal pris?

spurt 2011-01-07 12:39:36 +0200

Hei. Leverte inn min Mazda 6 til 1 årskontroll i dag. Fikk beskjed at det koster meg 3700 kr. evt. matriell. Er dette normal pris? Synest det er dyrt:( Må jeg bruke merke verksted for at garantien skal være gyldig? Har hørt fra mange at Mazda 6 sliter med rust problemer, stemmer dette?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2011-01-07 13:36:22 +0200

Nei, 3750,- for en ett års service er ikke dyrt! Det er en helt normal pris - selv om det er mange penger og at det for mange gjør et betydelig innhogg i familieøkonomien den måneden.

Jeg må også legge til at jeg ikke i detalj kjenner til hva som gjøres med din bil på ett års servicen. Men antar at det er et oljeskift inkl. filter og en generell gjennomgang / kontroll av bilen.

Du skal fra forhandler få med et serviceskjema hvor det er krysset ut hva som er skiftet ut og kontrollert.

Jeg vil tro at du betaler for ca 1,5 times jobb + deler, så kommer moms og verkstedmateriell på toppen av det hele. Slik blir det fort penger av.

De senere årene har bilverkstedenes fortjeneste kommet mer og mer fra service og ettermarked og i mindre og mindre grad fra bilsalget. Det er klart at dette vet bilforhandlerne og benytter seg av dette potensialet.

Nei - man behøver ikke bruke merkeverksted på service for at garantien skal gjelde.

Men på en så ny bil vil jeg nok allikevel anbefale deg å bruke merkeverksted, selv om du kanskje kan spare noen hundrelapper ved å velge et frittstående verksted. Dette handler om å bygge tillit og et godt kundeforhold. Det er mye lettere å si ja til å hjelpe en god kunde med en kulanse-forespørsel – etter at garantien har utløpt, enn å hjelpe en kunde du overhodet ikke har noe forhold til. I slike saker er det som oftest forhandleren som sitter igjen med regninga, og et godt kundeforhold hjelper.

Nyere undersøkelser har vist at det kan være - til dels store – forskjeller på hva et merkeverksted gjør / kontrollerer – kontra hva de gjør på et frittstående verksted.

Et annet alternativ kan jo være å ta service i Sverige, i den grad det er praktisk mulig for deg, for her kan det også være penger å spare.

Det er et valg man må ta – og det er ikke tvil om at det er penger å spare på å være litt bevisst i forhold til disse tingene, men at man kanskje kan ”tape” noe hvis man er uheldig etter at garantien har utløpt.

Når det gjelder rust, så stemmer det at dette var et problem på Mazda (mest på 6 & 3) for noe år siden.

Er bilen din bare et år gammel så har du den ”nye typen” Mazda 6 – og på disse så er det ikke noen problemer med rust!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar