0

Vurderer en 2004 eller 2005 mod. som er kjørt ca. 150000 km. pris ca. 60.000,-er det bra ?

spurt 2014-01-09 23:39:52 +0100

Vurderer en 2004 eller 2005 mod. som er kjørt ca. 150000 km. Pris ca. 60.000,- Er det bra ? Hilsen TS

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2014-01-10 13:03:26 +0100

For å være veldig kort og konkret: Nei – dette er ikke bra biler ...

Snarere tvert imot. Det er noen skikkelige møkkabiler. Nå skal det i rettferdighetens navn si at de eldste er verst og at bensin er dårligere enn diesel, men jeg hadde nok styrt unna uansett. Når det er sagt så må jeg også innrømme at jeg forstår at du vurderer den. Jeg synes fortsatt bilene ser ganske bra ut og utvalget i kompakte firehjulstrekkere til denne prisen er noe begrenset – for å si det pent.

Det er vel strengt tatt ikke mange andre enn Toyota RAV4 og Subaru Forester – samt Honda CR-V å velg i, som jeg kommer på sånn i full fart. Det er bedre valg.

Du får selvfølgelig Nissan Patrol, Toyota Landcruiser og Mitsubishi Pajero til denne prisen også. De er da ofte "hønngamle" og svært godt brukte og neppe det helt store å satse på med mindre du har god garasje, stor verktøykasse og god tid ...

Men tilbake til Freelanderen du spurte om:

Jeg skrev for mange år siden en sak om "bruktbilene fra Helvete" og her var Freelanderen med. Dette er hva jeg – litt sarkastisk – skrev den gangen:

"Da Freelander kom i 1998 var markedet for kompakt SUV-er så å si fraværende. Og jeg husker godt at jeg synes den var knalltøff.

Jeg var antakeligvis midt i min mest heavy anglofile periode og hadde veldig lyst til å kjøpe meg en Freelander. Jeg takker nå min skaper for at det ikke ble noe av. For maken til upålitelig bil skal du lete lenge etter.

Freelander ser robust ut ved første øyekast, men det stemmer overhodet ikke med virkeligheten. 1,8-litersmotoren som er den klart mest vanlige, er ekstremt var for temperatur og topp-pakninger og topplokk er forbruksvare – dyre sådanne. Servostyringen er en annen akilleshæl, kuler og ledd i forstillingen har mildt sagt elendig holdbarhet. Dørlåser og hengsler er elendige.

Engelsk bil og elektrisk anlegg er som regel ikke en optimal kombinasjon – så også her har Freelanderen problemer med å innfri. Og ifølge NAF har den flere nødstopp langs veien enn gjennomsnittet! Om du skal kjøpe: Om du på død og liv skal ha en slik bil, så kjøp for guds skyld 2002-modell eller nyere. Med DIESEL!

Om du skal selge: Du må juge: Uansett alder og årsmodell må du si at det er en 2003-modell med dieselmotor. Spill dum og lat som ingenting når du blir fersket." . Jeg har også siden den gang hatt en bekjent som kjøpte seg nettopp en Freelander – for å ha på hytta. Prisen var hyggelig og bilen var fin. Den var påkostet SÅ MYE. Alt var tatt og det var ikke noe mer som kunne gå galt. Trodde han ...

Nå har han en Suzuki Vitara som hyttebil.

Konklusjon: Jeg kan forstå at det er fristende, men mitt råd er uansett et høyt og rungende: NEI!

Noen blir skal man rett og slett holde seg unna. Dette er en av dem.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger