0

Vurderer å handle 2008-2009 ford mondeo tdci, stasjonsvogn, med automatigir som familiebil. jeg er dog usikker på holdbarheten på automatkassene til f

spurt 2011-09-10 19:43:00 +0100

Hei!

Vurderer å handle 2008-2009 Ford Mondeo tdci, Stasjonsvogn, med automatigir som familiebil. Jeg er dog usikker på holdbarheten på automatkassene til Ford. Er en 2008 Mondeo Stasjonsvogn, 140hk tdci med automat et trygt kjøp? La oss si med omkring 50.000km på telleren.

Mvh Erik

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

7 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2012-01-06 17:09:03 +0100

Har du bestemt deg på denne?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2012-01-04 09:06:07 +0100

Ser at en av de over ikke er enig i at gearkassa blir kjøla bedre av høyere turtall, men det er sånn automatkassene er konstruert, ifølge en tekniker på KGK Norge (tidligere ZF Norge) som jeg pratet med. Høyere turtall gir høyere omløpshastighet på olja (oljepumpa i automaten blir drevet av turtallet på motoren), og det er denne olja som bl.a. kjøler ned varmgangen i lamellene i kassa. Og der blir det mere varmgang ved tungt lass/aksellerasjon. Varmgangen i kassa er langt større enn økningen i kjølevæsketemperatur. Dessuten er høyt dreimoment på lavt turtall, noe som sliter mer enn samme dreimoment på høyere turtall (selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser). Enkel fysikk, det.

Så kjør bevisst med automat, og den holder lengre. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2012-01-04 00:39:10 +0100

Gode biler, gode kasser!! Modellen tidligere hadde litt problemer med 5-tronic kassen sin på 130 hk. Denne motoren slet isrykker kassen med sine 340nm på lave turtall med overboost. 116 hk gikk helt fint. Men på modeller etter 2007 har det ikke vært noe særlig problemer med automatkassene. Har som på tipset over også lyst å si at kassen trenger ikke ny olje ved normalkjøring, men ved mange tunge trekk kan det nok være greit å bytte. Har kjørt mange biler med automater som har gått langt over 200,000km uten behov for oljebytte. Går en god del taxier av denne typen, og en sjelden gang får noen innimellom byttet oljen nettopp pga \"lagging\" som vi kaller det.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2012-01-04 00:19:07 +0100

Disse bilene har gode automatkasser fra japanske aisinseiki. Ikke noe skummelt her. Bruk helst å Gire kassen manuelt ved tunge drag i stigning. På flaten klarer den seg godt i drive. Disse kassene holder lenge uten oljeskift, og blir kassen missfornøyd med oljen, merker du dette på at bilen begynner å jage/rykke skånsomt i stigninger. Da er det bare å bytte olje. Viktig å få byttet absolutt all oljen når det først gjøres, så bør gjøres på merkeverksted eller automatkasse verksted. Som mekaniker liker jeg ikke å rote med noe som virker. Den nye powershift kassen er en annen kasse og trenger mer ettersyn og vedlikehold.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2012-01-03 22:27:42 +0100

Har selv en 2009 modell 140HK TDCI automat med 110000km på telleren. Fantastisk trekkbil. Trekker selv campingvogn på to tonn etter den, hvert år til Italia eller Kroatia. Her blir bilen virkelig satt på prøve både med tanke på kjørestrekning, hastighet, stigninger og varme.

Automatkassa fungerer eksemplarisk. For å bevare kassa best mulig er det viktig at den ikke girer for mye opp og ned, eller legger seg på et \"mellomgir\". med stor tilhenger bak, sliter dette enormt på kassa. Å sette kassa i sport hjelper noe ettersom den ikke girer opp og ned fullt så raskt som i Drive. Bruker du Sport får du høyere turtall, noe som ikke kjøler girkassa, men faktisk utsetter den for mer varme. Oljekjøleren til girkassa sitter foran som regel under radiatoren eller i kombinasjon med denne og kjøles av luften.

Best bevaring av girkassa og faktisk mest avslappende kjøring får du ved å kjøre girkassa i manuell ved trekking av tyngre henger. Prøv å holde turtallet rundt 1800-2200 omdreininger da du har mest moment.

Utover dette fungerer kassen utmerket. selv skifter jeg olje hvert år på girkassa for å sikre best mulig olje hele tiden. Har ikke hørt om problemer med girkassene fra Mondeo 2007 og nyere, men tidligere modeller med TDCI og automat hadde noen problemer da de gamle kassene var litt svake.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2011-11-18 16:58:35 +0100

Pass på å bytt olje på automaten med jevne mellomrom, tror ikke det står på serviceplanen (har såkalt fyllt for livet - olje). Og lær hvordan du ødelegger kassa. Man må geare ned og ha høyere turtall når man kjører tungt lastet, og/eller med tilhenger for at kassa skal holde lengre (altså unngå å bruke Drive da).

På min C5 velger jeg alltid Sport-programmet når jeg kjører med henger, da velger den høyere turtall ved belastning. Det er nemlig turtallet på motoren som smører og kjøler automaten. En for varm automat er en snart havarert automat.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2011-11-18 14:16:50 +0100

Har en 2010 modell med automat... Knallbil, ingen feil, kjørt med 1700 kg på henger uten at den engang ble anpusten... Nyere Ford biler er driftsikre og veldig undervurderte

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger