Revisjonshistorikk [tilbake]

Ja, som vi vet, norske politikere kappes om å være "verdensmestere" på vanlige folks bekostning, det kan komme mye rart! Når det gjelder Oslogryta spesifikt, er det leeeeenge siden trafikkmengden oversteg metningspunktet, min subjektive oppfatning er at det eneste rette hadde vært totalforbud mot privatbilisme innenfor Ring 3 og en storsatsning på offentlig transport, med gratis eller sterkt reduserte priser for de reisende. Men hva det ender opp med, se det gjenstår å se, norske politikere er også verdensmestere i å finne opp nye avgifter og håve inn enorme summer fra....vanlige folk. Om jeg hadde vært så uheldig å bo i Oslo-gryta, ville jeg reist kollektivt i størst mulig grad - politikerne gjør jo alt de kan for både å melke bilistene og gjøre det så utrivelig som mulig å bruke bil så alikevel!

Vel, nå tenker jo dere i retning av å eie en bil. Gi beng i frykten for fremtiden og vurder i forhold til kjøremønster og behov i dag og i overskuelig fremtid, si innenfor en 5-6 års horisont, og tatt det derfra. Om dere kjører veldig lite, er det kanhende like greit med leiebil, evnt en bildelingsordning? Kfr at bil er definert som luksus i Norge, det koster flesk, uansett hvor lite man måtte kjøre, det er dyr moro, også for de som går for en relativt rimelig bruktbil. Vær også klar over begrensningene med elbil: stikkord tllatt totalvekt, tillatt nyttelast, tillatt taklast og ikke minst, tillatt hengervekt. Uten at jeg har de forskjellige modellene i hodet, det er mange elbiler som har tallet "0" som taklast hhv hengervekt. Dernest har f.ex selveste Tesla Y frem til iallefall mars i år hatt en tillatt nyttelast som er snaue 100 - ett hundre kilo - mindre enn en kompakt bil som VW Beetle - eller mer kjent - VW Golf! Det står også "0" på tllatt taklast - og vær du sikker på at SVV og Polititiet kommer til å slå ned på dette etterhvert! Tenk også tanken på "hvorfor i alle dager velge Tesla"? Det finnes flere gode alternaver som kan være verdt å vurdere. Jeg tenker f.ex på Citroen hhv Peugeot. Evnt Nissan Leaf av siste generasjon - ikke riktig like heftig, enn si oppskrytt, som Tesla, men helt greie biler som gjør det de skal år ut og år inn. En ting å ha i bakhodet med elbil er forøvrig DEKKDIMENSJON: feite lavprofildekk er rådyre, mest mulig standard dimensjon, minst mulig "feite" dekk kan spare dere for titusensvis over tid.

Dernest kommer dette med LADING inn i bildet: har dere mulighet til hjemmelading? Dette, og et kjøremøsnter der dere i stor grad kan benytte dere av hjemmelading, er en forutsetning for at det skal være en reell besparelse på drivstoffkostnadene, kfr det fkatum at kommersielle ladetilbud er dyre, dyrere og dyrest. Dere nevner også dette med "god" rekkevidde, vel, ingen elbiler har "god" rekkevidde, selveste Tesla X har omtrent like lang rekkevidde på en god dag som jeg har med reservekanna på dieselbrenneren min. I tillegg har jeg 1500 km på tanken - igjen på en god dag. Nå har det seg sånn at oppgitt rekkevidde vs den kjørelengden man i praksis kan legge seg på før man må lade, er veldig, veldig mye lavere enn oppgitt rekkevidde. Også for Tesla - det er så enkelt som at elbiler har noe høyere virkningsgrad enn en konvensjonell bil, derved vil ting som snø på veien, takboks på taket og så videre, ha større direkte innvirkning på strømforbruket pr mil.

Om dere kan leve med en praktisk rekkevidde på si 300 km mellom hver "tanking", jolly fine. Ha da også dette med LADEKØ og LADETID i bakhodet, disse tingene krever mer planlegging, og det er en klar fordel om dere kan unngå store utfartsdager, det reduserer ulempene med lwadekø og sånt i stor grad. I det hele tatt, elbil er sikkert greit nok det, men man bør ha nøkternt realistiske forventinger, man skal liksom være fornøyd litt lenger enn til første langturen over fjellet. Elbil er ikke for alle, samtidig som diesel eller for den sakens skyld, bensin, ikke er tingen for alle. Jeg merker meg også at dere tenker i retning av Mazda, forsåvidt en grei bil med mye for pengene, men det har vært noe problematisk med eldre biler. Det er definitivt en bil man ikke kjøper uten å avtale en NAF-test med selger FØR kjøpekontrakten underskrives. Det samme gjelder forøvrig mange bruktbiler, ikke minst elbiler, når vi snakker om et prisleie der bilene har noen år på veien.

Et alternativ kan være Toyoyta RAV4, men tenk gjerne også to ganger gjennom hvorfor i alle dager dere mener dere trenger en "SUV". Det er ikke spesielt praktiske biler, ja, jeg har sansen for firehjulstrekk, spesielt systemer som har trekk på alle fire hjulene hele tiden, det gir bedre stabilitet hele tiden, bedre fremkommelighet er bare noe som følger med, men alfa og omega for å komme frem - det er og blir gode vinterdekk. For min del ville jeg aldri lagt i vei over fjellet i snøstorm, tenk gjennom når dere kjører: kan en alminnelig grei bil med forhjulstrekk være likså greit? Toyota er blant mine favoritter, nettopp på grunn av høy driftsikkerhet, ekstremt god kundestøtte og et greit bilhold. Hva med Camry hybrid? Se f.ex på DENNE, her er det fabrikkgaranti og everything: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=305554787

Ta gjerne en titt på finn, legg inn relevante søkekriterier og ta for dere flere biler, det gir dere et bedre grunnlag for å gjøre det rette valget, og den tiden dere bruker, den er vel anvendt! Sett også av tid til å prøvekjøre aktuelle biler - ingenting slår en prøvekjøring når det gjelder å gjøre gode valg. Og når det gjelder elbil: sjekk de vektparameterne jeg nevner over, både Tesla Model 3 og Model Y har overraskende begrensninger. Lykke til!

Antall visninger