Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg ville umiddelbart satt av tid til å oppsøke verkstedet og forlangt en forklaring fra firmaets daglige leder....verken mer eller mindre. Som du er inne på, det er en alvorlig mismatch mellom de tidsangivelsen du nevner og den arbeidstiden man fakturerer deg for, dernest fremstår det som du antyder, som om det er en enda større mismatch mellom det arbeidet som skal være utført på denne tiden, og det som faktisk er mulig.

Uten å antyde at det er "same shit, another wrapping", i en annen tid, da jeg kjørte Volvo som tjenestebil, fikk vi jevnlig absurd høye fakturaer fra herværende merkeverksted. Det skal tilføyes at dette var i en tid med kortere serviceintercaller enn i dag og mer arbeid som skulle utføres, herunder sto ting som ventiljustering på serviceinstruksen, og lista over puinkter på fakturaen var lenger enn et vondt år. Når bilene gikk som et treskeverk og ellers oppviste mange indikasjoner på at man hadde hatt litt vel dårlig tid, begynte vi å sette merker i bla toppklokkboltene og sjekke enkeltpunkter....som olja....før og etter at bilene ble levert til service. Det viste seg at man ikke hadde rørt noe som helst av det vi merket, og når man til alt overmål presterte å knuse frontruta på en av bilene på service og føre det på regninga, ja da mistet denne forhandleren en kunde med noen hundre biler, både i form av nysalg og løpende service. Det endte faktisk med en dundrende konkurs.

Nå kan jo alle gjøre feil, det hører med til sjeldenhetene at det er systematisk, slik det var i ovenfornevnte tilfelle. Men det skjer altså sporadisk, i de beste familier, et herværende merkeverksted for et folkelig tysk merke har ved mer enn en anledning "glemt" å skifte olje, når man ble tatt med buksene nede, ja da hadde man angivelig ikke tid! Men tid til å fakturere kunden med 700 spenn pr liter pluss arbeid etc etc - det hadde man merkelig nok! En annen kunde - som nok må sies å være meget oppegående - fikk mistanke om feilfakturering - bla fordi bilen ofte sto på samme sted på parkeringa utafor som når han leverte den. Derved la han to steiner på et forhjul og et bakhjul, og når han skulle hente bilen gikk han først inn og fikk fakturaen, hvorpå han sjekket disse steinene.....gikk inn og forlangte at daglig leder skulle stå opp i rett....og viste vedkommende hvordan det var fatt. Vedkommende la seg paddeflat og rettet opp i forholdene, den skal vedkommende ha.

Det skal tilføyes at jeg for min del aldri har opplevd lignende med dette ellers uklanderlige merkeverkstedet, men det skyldes i stor grad en lang, lang og meget god kunderelasjon, der jeg opp gjennom åra fikk Rolls-Royce service der både verksmesteren og en kundemottaker satte sin ære i å passe på at det ble utført førsteklasses arbeid på min bil. Det dreier seg om å gjøre det klart hva man forventer, og se sine pappenheimere an, når man finner gode, pålitelige samarbeidspartnere, ja da sørger man for å bygge en god relasjon. Verre er det ikke, det er i ytterste konsekvens din og min livsforsikring at verkstedet gjør det de skal, ikke sant? Det skal tilføyes at jeg er en over gjennomsnittet dyktig garasjemekaniker, jeg passer litt mer på bilen min enn de fleste, men jeg har gjort mindre og mindre arbe' på egen bil sjæl opp gjennom åra, dels på mye jobbing og lite fritid, dels på grunn av helse og alder. Sånn blir det av og til, og i min verden ser jeg det som en tillitsak å slippe noen til på bilen min. Når mine gode partnere sluttet ved merkeverkstedet - nye tider der målet "fornøyde kunder" har veket plassen for "tjene penger" har jeg i lat det vesentligste brukt et uavhenig, autorisert verksted der verksmesteren er den reneste tankeleseren og vet akkurat hva jeg forventer - aldri slinger i valsen!

Som sagt, ta et alvorsord med verkstedet du har hatt en dårlig opplevelse med, gi en klar besked om hva du forventer, og gi dem en sjanse til om resultatet av denne samtalen blir positivt. Om det ikke er det? Vel, det finnes som regel gode alternativer. Jeg har for vane å be om en omvisning på verkstedet og snakke litt med både verkstmesteren og evnt andre om muligheten byr seg når jeg vurderer aktuelle samarbeidspartnere. Det jeg først og fremst ser etter, er renhold, orden og struktur, jeg ser etter fornøyde ansikter, jeg ser etter hvordan mekanikerne utfører arbeidet - man ser lynraskt forskjell på dem som virkelig kan sine ting og de som slarver i vei for å bli ferdig på null komma null - det går på metodikk - gjøre de rette tingene i rett rekkefølge - og ikke minst jeg forsøker å danne meg et helhetsinntrykk av hvor nøye man er med HMS. Nei, jeg forventer ikke glattsleika gølv, men jeg forventer at det ikke er rot og kaos, f.ex hver mann sin arbeidstasjon, sitt verktøy, alt verktøy sin plass, ikke gamle deler som ligger og slenger over hele verkstedet, ikke oljedammer osv osv.. I det hele tatt: et garasjeverksted langt inne i skauen i russisk Karelia kan være vel så godt drevet som det største og flotteste verkstedet der nede i Kristiansand. Det er menneskene som jobber der som gjør forskjellen, det går på holdninger, det går på yrkestolthet. Det finner du ofte der du minst venter det.

Vi krøsser fingrene for at verkstedet skjerper seg og at man i fremtiden legger seg virkelig i selen for å gjøre en god jobb for deg, de som blir tatt med buksene nede gjør ofte det!

Antall visninger