Revisjonshistorikk [tilbake]

Tja, dette er strengt tatt mer naturlig for NAF hhv Motor å ta opp, som du forsåvidt antyder, det er mer enn et verksted der ute som opererer med flere timepriser, diffuse fastpriser og saftige tillegg som det ikke alltid er enkelt å holde styr på for den arme kunden, spesielt ikke om verkstedet har mangelfulle rutiner ifht å informere om hva ting koster på forhånd.

For min del har jeg forsåvidt hatt et utmerket forhold til mitt lokale merkeverksted for et unevnelige tysk merke i mer enn tre tiår, men etter at både forhandleren og verkstdet ble kjøpt opp av den norske importøren, med "oppgradering" av litt av hvert til følge, ble det liksom en merkbar omprioritering av firmaets grunnverdier: det derre med "fornøyde kunder" som tidligere virkelig hadde topp prioritet, rykket ned flere hakk, det som rykket opp helt på toppen av lista var....hvilken overraskeslse....inntjening...tjene penger! Ja, man kan på sett og vis ha forståelse for dette, flotte lokaler, mange kjekke gutar og jenter i jakkedress osv ovs koster pæng, likeså kursing, autorisasjoner og så videre.

Men for oss "vanlige folk" er det som du er inne på, sånn at vi har begrensede inntekter. Når timeprisen på merkeverkstedet bikker et nivå som kan få en advokat til å rødme, for ikke å forglemme at deler og sånt som literprisen på olje kommer opp på et nivå der man uvegerlig begynner å se etter om det er emballasje med ekte bladgull og så videre, ja da har ikke sånne som deg, meg og mange andre annet valg enn å resignere og finne andre samarbeidspartnere. Da tenker jeg på autoriserte, ALLTID autoriserte, uavhengige verksteder, evnt se i retning av Sverige, Danmark evnt Tyskland.....for oss som bor sør for Trøndernes hovedstat er det egentlig flere muligheter til å kombinere en hyggelig utenlandstur med service og vedlikehold av bilen. Understellsbehanlding med jevnlig etterbehandling er forøvrig noe alle bør ha på lista, koster litt, men som vi vet, rust, rust og atter rust er den fremste bildreperen i Norge.

Man må bare påse at service etc utføres ifht fabrikkens spesifikasjoner hhv intervaller, iallefall i servicetiden - der kommer dette med autorisert verksted inn i bildet - dette er et krav. Mhp understellsbehandling - ja - "rustgarantien" er problematisk - men denne "garantien" er ikke verdt papiret den er skrevet på....! Bedre å forbebygge enn å satse på at premissene for at rustgarantien skal gjelde er oppfyllt....les vilkårene og få hakeslepp!

Ellers kan man saktens gjøre mye sjæl, men den kloke kjenner sin egen begrensing. Det er liksom ikke riktig alt som er like smart å fikle med sjæl. For ordens skyld: jeg har verktøy som en proff og har skrudd mye på egne biler opp gjennom åra, men når helsa, synet og så videre svikter - da bør man stikke fingeren i jorda og la de som kan det ta jobben. Et stalltisp: velg sine samarbeidpartnere med omhu, og når du finner noen som gjør godt arbe', ja da etablerer du en god relasjon og tar vare på dem! Og for all del, fortsett å være økonomisk bevisst, men glem ikke at godt arbe' er viktigere enn å spare et par tiere! lykke til!

Antall visninger