Revisjonshistorikk [tilbake]

Med en bil som er nyere enn innføringen av katalysator - dvs slutten av 80-tallet - kommer dette med mer eller midnre strenge miljøkrav inn i bildet - altså utslipp....og ikke minst...støy. Det innebærer at all "tukling" som kan medføre at bilen ikke lenger oppfyller satte krav hhv bilens typegodkjenning, skal godkjennes av SVV - uten unntak. Gitt det faktum at SVV i utgangspunktet ikke gjennomfører målinger, må du kunne fremlegge dokumentasjon fra det være seg bilens produsent som slår fast at ditten og datten er godkjent, subisidiært må prudsneten av "ditten og datten" kunne legge frem dokumentasjon fra en uavhengig, akkreditert testinstans som sier det samme - altså at ditten og datten er godkjent og oppfyller krav sånn og sånn. Har du ikke det, ja da er det overveiende sannsynlig at du står med skjegget i postkassa ved det være seg første møte med SVV langs landeveien eller ved neste EU-kontroll....uansett hvor lite eller hvor mye du "tukler" med eksosanlegget.

Nå er jo bilen din en populær "morobil", la google være din beste venn og let til du finner seriøse aktører som leverer nettopp godkjente eksosdeler med dokumentasjon til din bil. Verre er det ikke, ja, det har sin pris, men som vi vet, det koster å være kar. Om du får noe spesielt "bedre" eller "grommere" lyd av dette? Se det gjenstår å se, det er litt smaken og baken, men uansett: det er ingen snarveier her, bilen må vises hos SVV, endringene må godkjennes....og føres inn i vognkortet. Jeg ville vel heller brukt pengene på å ta vare på bilen som den er, med et normalt godt regime for service og vedlikehold, jevnlig understellsbehandling inkludert. Lykke til!

Antall visninger