Revisjonshistorikk [tilbake]

Google er din beste venn, se hen til Tyskland og feilstatistikken til TUV om du vil bruke tid på å gruble over dette. Om du eier en Golf av denne sorten og tenker på ting du bør følge med på, er det mer fornuftig å legge opp til et normalt godt regime for service og vedlikehold, jevnlig understellsbehandling inkludert. En TDI er også en motor der du bør være svært nøye med oljeskift hhv filterbytte hver 15.000 km, maks 20.000 ved et kjøremøsnter med i alt det vesentligste langkjøring. Ellers er det greie biler, men der som ellers, den som kjører med vett har det greit, mens smartingene som innbiller seg at "aktiv kjøring" er meningen med livet kan klare å kjøre i støkker en bil på et par kveldstimer.

Om du er i bruktmarkedet og ser for deg å kjøpe en sånn bil, ja da er det en ting som gjelder: du kan "grovsortere" sjæl, du finner sjekklister i søkk og kav på nett, men den endelige sjekken - den bør overlates til proffesjonelle - der er det beste alternativet vi har, en NAF-test, full eller 60-okt sjekk. Du har ikke en iskrems sjanse på 17.mai til å klare å "sjekk" en brultbil godt nok der ute på tunet hos selger, vil du ha et minimum av trygghet for å unngå å kjøpe en sekk full av katter, ja da avtaler du en NAF-test med selger FØR kjøpekontrakten underskrives. Selger får dokuementert at opplysningsplikten er forsøkt oppfyllt etter beste evne, og som vi vet, det er så meget ryddigere å avtale utbedring av feil og mangler evnt et passende prisavslag FØR kjøpekontrakten er underskrevet enn ETTER. Og skulle det vise seg at det f.ex er kritisk rust, ja da går du bare videre, det er ikke rasjonering på gode bruktbiler der ute. "Tilstandsrapport" fra selgers eget verskted eller "nylig EU-kontroll"? Kjekt å ha, men sier egentlig alt og ingenting om bilens faktiske stand, der kommer - igjen - NAF-testen inn i bildet - og nøkkelen til et godt bruktkjøp er nettopp dette: å ende opp med en bil i best mulig stand.

Og nei, med en bil som har 14-15-16 år på veien er det ingen fasit som gir deg en liste over "vanlige feil", den bilen du har foran kan ha null feil, og den kan ha en drøss feil, det avhenger av hvordan den er tatt vare på, hvordan den er kjørt osv osv osv... Mhp biler på norske veier er det en ting som er mer enn vanlig: rust, rust og atter rust. Jeg tenker også at om du er i markedet for å kjøpe en såvidt gammel bil, bør tenke deg om både en og tre ganger, Golf 7 som kom høsten 2012 er en meget bedre bil. Du kan også se hen til VW New Beetle, både første versjon som ble levert frem til 2010 - en bil som har Golf IV i bunnen - og neste generasjon - fra 2011 om jeg husker rett - og fremover - med Golf VI i bunnen - gir deg mye mer god bil for pengene enn en tilsvarende Golf. Nå sier du ingen ting om hvilke behov du har, men Beetle "I" har god plass foran og trange bakseter,. Ellers grei, finnes med 1,9 TDI, lave priser i bruktmarkedet bla pga plassen....det er en begrenset kundegruppe som synes tre-dørs combi med plass for to er "greit". Ligger som fjell på veien, lavere tyngepunkt og stivere karosseri/bunnplate enn Golf.

Tilsvarende gjelder langt på vei også neste generasjon Beetle, men her er det 1,6 TDI som gjelder om du vil ha diesel....NB unngå 1,2 hhv 1,4 TSI med KAMKJEDE - dvs før ca 2013. Denne generasjonen Beetle har imidlertid mer innvendig plass, både i baksetet og bagasjerommet, og det er også mer plass i motorrommet og greiere å jobbe med bilen. I det hele tatt, se litt på prisnivået på de forskjellge bilene og bli overrasket. Ellers er Golf stasjonsvogn en grei bil med mye bil for pengene når vi snakker Golf V hhv VI, det skyldes langt på vei fordommer fordi en del av bilene ble produsert i Mexico. Ja, det var barnesykdommer fra tid til annen, men biler som er over 5-6 år har sjelden barnesykdommene i behold - tidligere eiere har sørget for å ordne sånne ting. Lykke til!

Antall visninger