Revisjonshistorikk [tilbake]

Koster lite å spørre Circle K og "de andre", probleme er imidlertid ikke Circle K, men det faktum at det norske folk ikke lenger har styringa med hva som skjer i eget h: om byråkratene der nede i Brussel ser "hopp", ja da hopepr og spretter regjeringen dit ditten eller datten EU direktiiv peker! Nå er det jo foaktisk sånn at det først og fremst er korrosjonsproblematikk hhv pakninger og gummislanger som ramme, dette kan man i mange tilfeller løse gjennom kompenserende tiltak. Noe kynisk sett, det er veldig mye enklere enn å få regjeringen til å snu og gjeninnføre norsk selvstyre. Sånn bortsett fra å kjøre på 98 oktan E65, som i praksis vil ha et etanolinnhold på typisk 0 til 5%, er akrylatbensin i noen tilfeller et alternativ. THansen har også et tilsetningstoff som visstnok skal avhjelpe iallefall noen av problemene, og jeg tenker med meg sjæl at man enten kan legge inn et drivstoff-filter, eller rett og slett hive på ørlite grann totaktolje. Mye avhenger av motor, forgasser eller innsprøyting osv osv os, man bør uansett gå litt i tenkeboksen før man durer i vei, det er ingen enkel, generell fasit her.

Du nevner også det som for meg fremstår som "fusking - det være seg som følge av feil blandingsforhold eller tenningsprolbematikk. Dette er også kurrant å løse gjennom å flytte tenningstidspunktet hhv endre blandingsforholdet, men igjen, det avhengerr av hva slags motor man har foran seg. Jeg leste en del om dette emnet en gang i tiden, bla hadde jeg tanker om å kjøre på hjemmebrent, vi gjerrigknarker har mange fikse ideer! I den litteratuiren jeg hadde dengang, var både 10 og 20 % helt kurrant uten å gjøre endringer, sogar 30% etanol kunne visstnok fungere uten problemer, men da snakket vi altså forgassermotorer. Slangeproblematikk hhv pakninger? Skifte til den sorten som tåler etanol, ingen stor greieegentlig. Og dette med kondens og korrosjon i tanken etc, det er da en gammel kjenning, ikke sant? Alle som har motorsykkel, alle som har veteranbiler som står stille om vinteren vil ha kjennskap til dette, igjen, en skvett totaktolje på tanken når man parkerer på høsten løser dette helt uten problemer, så kan man tappe denne olja på vårparten eller bare kjøre på den og følge litt med pluggene....verre er det ikke. Men vi snakker om LITT totaktolje, ikke en liter eller tre!

I Sverige har man i en årrekke markedsført "multifuel" motorer, det innebærer sensorer som plukker opp hvor mye etanol det er i drivstoffet og regulerer forbrenning hhv tenning deretter. Naturlig nok er Sverige langt foran Norge her, det er som du nok vet, flere tiår siden man innførte både E10 og E85, man produserte bla etanol fra skogsvffall. Egentlig en god ting, man bruker ressurser man har og slipper å importere olje. I Norrge importerer vi faktisk mesteparten av det vi forbruker av drivstoff, både bensin og diesel, olje og gass produksjonen der ute i Nordsjøen til tross....og hvolken overraskelse...norske politikere har i alle år strittet imo t med nebb og klør ifht både gass og bioedrivstoff.....begge deler er bokstavelig talt drept med avgifter. Like tåpelig som å legge ned norske oljeraffnererier spør du meg, men det ligger egentlig i kortene at det hele er avgiftspolitisk bestemt. Når Brussel nå sier at vi SKAL blande inn etanol, ja da kommer dette med hvem som EGENTLIG bestemmer i Norge nå om dagen inn i bilde.....uansett hva vi måtte mene oette.

Min subjektive oppfatning er at det uheldige ikke er denne endringen i seg selv, men det faktum at det blir innført over stokk og stein - altså ila relativt kort tid. Det vanskeligjør tilpasninger av såvel nybiler som eksisterende bilpark, for ikke å snakke om alle de andre motorene du nevner. Om vi hadde vært "med" hele tiden - der ute i verden forøvrig har man drevet med dette gjennom flere tiår - ville vi ikke hatt dette problemet nå. Når det er som det er, ja da har vi ikke annet å gjøre enn å snu oss så raskt vi bare kan og finne løsninger som best vi kan, sånn er det bare.....som nevnt innledningsvis: vi får ikke snudd verken poltikerne eller Circle K. Og neeeei, så lenge man merker pumpa med E10, E5 eller ditt og datt, og det som kommer ut tuten er det som pumpa er merket med, er det brukerens ansvar å gjøre de riktige valgene. Om det går gæli med 98 E5, ja da vil man sannsynligvis bare toe sine hender og si "uff, det var leit, problemet er ikke vårt".

Antall visninger