Revisjonshistorikk [tilbake]

Du finner en grei oversikt over plikter og rettigheter HER:

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Det dreier seg i store trekk om å gjøre de rette tingene i rett rekkefølge, herunder er det en god ting å innhente en uttalelse fra din lokale NAF-teststasjon evnt et verksted om selger trekker i tvil at bilen har en mangel - eller om du må fremme en sak for forbrukertvistutvalget etc etc.. Et problem er at det som du antyder, er en vesensforskjell mellom topp-pakning og sprekk i toppen, og det er ikke uten videre lett å se hva som er hva i krystallkula liksom, det krever en form for undersøkelse, spesielt sprekk i toppen evnt blokka er noe dritt....det er IKKE gjort på en-to-tre å avdekke sånn uten videre.

I ditt sted kan det uansett være en fordel å finne frem kjøpekontrakten og skrive ned et kort sammendrag av forholdene du nevner over og ta kontakt med NAF evnt forbrukerrådet og innhente et råd på hvordan du best kan komme frem overfor selger. Ja, gitt at det ikke står "defekt topp-pakning" eller noe annet festlig i kjøpekontrakten, evnt at du har gitt avkall på rettigheter, er dette helt klart en "vesentlig mangel", og jokeren er HVOR vesentlig den er - du beskriver noe som like gjerne kan være mer enn bare en ørliten lekk i en topp-pakning. Jeg ville fremmet krav om å heve kjøpet hhv full dekning av alle utlegg, herunder registerreima, og tatt det derfra. Gitt det faktum at det typisk tar to år å få en sak opp for forbrukertvistutvalget, ville jeg imidlertid kanhende akseptert et kompromiss hva disse 20.000 angår - men som du forsåvidt antyder - man skal ikke svelge altfor store kameler mothårs, ikke san?

Men igjen - sett deg ned og finn frem ovenfornevnte, sett opp en punktvis oversikt og innhent et kvalifisert råd, det å vite hva man har for kort på hånden er første skritt i retning av å få frem en løsning her. Lykke til!

Antall visninger