Revisjonshistorikk [tilbake]

Xpeng - spørsmål II fra deg? Se ellers svar på annet Xpeng/Kinaspørsmål her d.d.! Om Xpeng kan gå konkurs? Neppe mer sannsynlig enn at andre bilprodusenter går konkurs, tvert om. At den kinesiske stat ikke er en direkte involvert eier, er ikke det samme som at den kineiske stat ikke på en eller annen måte har en viss interesse av firmaet, og om det skkulle gå dårlig med en kinesisk bilfabrikant, ja da er det sannsynlig at man nok vil gripe inn og redde skinnet til bilfabrikanten - på samme vis som det skjer tilsvarende redningsoperasjoner med f.ex en unevnelig sveitsisk bank - eller for den sakens skyld - en drøss andre banker under forrige økonomiske krise.

At det foreligger økonomiske indikatorer som tilsier at en konkurs er mulig? Tja, sånn vil det alltid være, om du føler at det er en fare for konkurs, velg en bil fra en annen fabrikant, det er da ikke rasjonering på greie biler, er det vel? Heller ikke elbiler, det finnes jo i søkk og kav! Det største problemet i det norske markedet er at importørene velger å la være å a inn biler med konvensjonell drivlinje for å maksimere eget overskudd.

Om du har rettigheter ifht garanti om produsenten går konkurs? Neppe. Jeg vil vel si et rungende nei her! Men det er dette med å ta sorgene på forskudd: du skal være VELDIG god til å analysere regnskap for å kunne si det ene eller andre med absolutt sikkerhet her, igjen, om du føler at det er for skummelt for din del, velg en annen bil! Det er jo sånne bagateller som generell kundestøtte og deler med i bildet også, ikke sant? Kanhende du føler deg tryggere om du velger en VW...? Selv om Tyskland de facto befinner seg i en resessjon og tyske bilfabrikanter sliter - og forventes å redusere produksjonen kraftig både i år og i årene fremover. Fritt omskrevet fra det andre XPeng-svaret dd., om man skal være 100 % sikker på at ikke fabrikanten går konkurs, støtter barnearbeid, har hovedkontor i et diktatur og så videre - da blir det ikke mange biler igjen å velge blant! Nå er vel også dette med pris et viktig moment ifht Xpeng, ikke sant? Det gjør det i selv litt mer attraktivt å leve med en viss usikkerhet, men er du veldig usikker, len deg litt tilbake, ta tiden til hjelp og så åssen det går - er du heldig - kommer det ny batteriteknologi i mellomtiden, Kanhende ingen store revolusjoner, men kanhende LITT bedre ifht både levetid, kapasitet og så videre.

Ellers tenker jeg at det er feil å handle elbil for å få en bil med "rå ytelser", Glem ikke at du bor i Norge, om du stort sett kjører i Norge, har du mer enn nok med si en ytelse motsvarende 150-200 hk. Kanhende du like gjerne kunne velge Skoda Enyaq? Da får du iallefall en kvalitetsbil, med en solid fabrikant i ryggen. Og uavhengig av hva man måtte mene om Møller, man har iallefall vært der en stund, og Skoda hhv Skodas forhandlernett er med god margin den beste delen av konsernvets virksomhet. Verdt å tenke over!

Når det gjelder dette med annenhåndsverdi vs en konkurs, vet vi jo åssen det gikk med SAAB. En elbil vil heller ikke appellere til entusiaster, om det inntreffer en konkurs, er jeg redd du må sitte med bilen til den ikke lar seg reparere lenger. Sånn er det bare, på den annen side sett, elbiler kommer med sikkerhet til å falle raskere i verdi i fremtiden, den tiden da enkelte kunne spekulere i å kjøpe en elbil og selge den rådyrt når den omsider ble levert, er definitivt forbi. I årene fremover vil markedets skepsis til batteripakkas levertid bli stadig viktigere for prisdannelsen i bruktbmarkdet. Det kan man mene mye om, men The Bottom Line er at før det evnt kommer ny og bedre batteriteknologi, vil batteripakkas levetid uvegerlig være begrenset - si typisk 10 år give or take. - med de konsekvenser dette har. Nå kan man jo i størst mulig grad lade hjemme - treglading er f.ex mye bedre for batteriets levetid enn lynlading. Søk på TU og "batterinerden" eller noe i den retning, så finner du en knallgod og lettlest artikkel om dette med batterpakkas levetid! Lykke til!

Antall visninger