Revisjonshistorikk [tilbake]

Du bør først og fremst sette deg ned og tenke gjennom hva du egentlig vil ha - altså preferanser. Dernest bør du tenke gjennom kjøremønster og behov, og ikke minst, prøvekjøre aktuelle biler - grundig! Bruk litt tid denne gang, det å bytte bil ofte koster flesk, kfr at du har en bil som er et par år gammel......når du føler et savn og lengter etter å bytte såpass kjapt, ja da burde du nok ha gjort en bedre jobb før du byttet bort den feiende flotte 3-serien din med en X1! I min verden er alt som bare minner om SUV utenkelig, det vil alltid bli kompromisser som ikke passer med min ide om hvordan en bil skal være.

Sånn er det langt på vei også med elbiler, som du forsåvidt er inne på, BMW har pr i dag ingen elbiler som er i nærheten av hva 3-serien kan tilby. Mye av dette har med vekt å gjøre, en elbil vil uvergelig drasse på noen hundre kilo dauvekt. Nå gjelder dette ganske så generelt, selv om noen elbiler er mer preget av å være mildt sagt overvektige enn andre! For all del, en ikke altfor stor elbil kan være en høyare til bykjøring og til og fra jobb, men jeg tenker at BMW 3-serie er en helt annen verden ifht kjøreglede og generelle egenskaper som jeg setter pris på. Nå ble det med tanken for min del, jeg har grodd fast i en annen tysk fabrikant, gamle vaner osv er vonde å vende, men jeg tenker at med en 3-serie med firehjulstrekk får du en bil som vel er blant de beste, om ikke den beste, du kan velge om du vil ha en bil som gir deg en helt fantastisk godfølelse på smale, svingete vestlandsveier, samtidig som den absolutt er kapabel til å fungere an der Autobahn. Det eneste ankepunktet jeg har mot 3-serie er noe lav bakkeklaring kombinert med en forsåvidt helt vanlig akselavstand og ditto overheng foran og bak. Det kan gjøre det litt spennende om du har mange fartsdumper i nabolaget, og det kan bli litt spennende om du kjører på veier av ikke helt god standard etc....enn si seriøse vinterforhold. Det er altså en bil som er ganske så mye mer entusiastbil enn bruksbil.

Om det er andre biler som kan måle seg osv? Nada. 3-serie er unik. Men ganske så vanlige biler som Skodas Octavia i RS-utgave hhv Golf med firehjulstrekk er absolutt både morsomme, lekne - kanhende enda et hakk mer "lekne" og spretne enn 3-serie - og Audi har jo biler i samme sjangeren. Men BMW er BMW, bla vil en 3-serie oppleves som mye fastere i fisken enn noen av de andre. Det blir litt smaken og baken, i ditt sted ville jeg tatt meg tiden til å prøvekjøre akutelle kandidater, si f.ex Golf R i stasjonsvognutgave, det er en artig bil som ser veldig "familieaktig" ut, men med mer enn 300 hk er det en skikkelig ulv i fåreklær. Benzinerne med rundt 180-190 hk er også spennende for de som liker bensin, mens biler med 2.0 TDI og typisk 185 hk eller deromkring forflytter seg på en mer brutal måte, du slipper å jakte turtall, du kjenner bare at du blir trykket bakover i setet. Men NB, diesel og bensin er to vidt forskjellige ting: med diesel må du lære deg å kjøre på momentet jo før jo heller, med benzinere må du i større grad jage turtall. Smaken er som baken, den er delt - jeg foretrekker diesel - og for meg er 150 hk mer enn nok, både for norske forhold og for motorveistempo i unevnelige nasjoner med et helt annet tempo i trafikken. I det hele tatt: det er ikke antall hestekrefter som er avgjørende, det er hvordan du utnytter dem - og ikke minst -momentet. Forøvrig har også jeg firehjulstrekk, det gir en vesentlig mer stabil bil, uansett føreforhold, året rundt. Man får også bedre traction, det er en ikke ubetydelig fordel, og som en ekstra bonus får man bedre fremkommelighet.

Uansett hva du måtte foretrekke, en ren benziner eller en ren diesel er jo egentlig det greieste i mitt hode. Når det er sagt, jeg ville ikke vært spesielt engstelig for å gå for BMW sine hybrider, du får lavere drivstoff-forbruk og en liten ekstra "boost" ved behov. Men skal vi være ærlige, den største fordelen ligger i noe lavere avgifter og derav følgende mer bil for pengene. Jeg tenker at hybrid 3-serie er et like godt valg som alt annet, men der som ellers, om du går for bruktbil, ja da er et godt kjøp avhengig av at du gjør leksa, gjerne også avtaler en NAF-test FØR FØR FØR du undertegner kjøpekontrakten. En "tilstandsrapport" sier alt og ingenting om bilens faktiske stand, og "nylig EU-kontroll" er kjekt ¨å ha, men sier heller egentlig ingen verdens ting om bilens faktiske tilstand. NAF-test gir deg et minimum av trygghet, mens selger får dokumentert at opplysningsplikten er oppfylt, og som vi vet, det er veldig mye ryddigere å avtale utbedring av evnt feil og mangler FØR kjøpet er opp og avgjort enn ETTER! Men "grovsortering", det klarer du fint sjæl - det er den endelige sjekken før kjøpet som bør overlates til proffesjonelle.

En ting du skal være på vakt mot, er "chipping", "optimalisering" eller annen tukling med bilens motorstyring. Dette er en umiddelbar dealbreaker, i 99% av alle tilfeller er det ikke verken godkjent eller ført inn i vognkortet hhv meldt forsikringselskapet, mao er det så ulovlig at det ryker, og tro meg, du blir tatt med buksene nede før eller siden, da ender du med bruksforbud og får ikke skiltene tilbake før bilen er bekreftet tilbakeført til original stand av et merkeverksted og godkjent av SVV. Dernest vil slik tukling uvegerlig gi økte termiske og mekaniske belastninger på hele gullrekka fra turbo til stempeltopper, råder, girkasse og kraftoverføringen forøvrig, med de konsekvenser dette vil ha fø eller siden.

The Bottom Line er at joda, du kan meget vel bli fornøyd med både det ene og det andre, men gjør en grundig jobb før du bestemmer deg, så kommer du til å ha det som meg: jeg kjører med et evig smil som bare stopper ved ørene, og har en klar og sterk formening om at jeg skal kjøre den bilen jeg har nå til jeg går over til tog på permanent basis. Nå trenger du kanhende ikke satse på 20 års eiertid, men jeg ville nok tenkt i minst et 5-års perspektiv, en god bil skal gi deg glede og et problemfritt bilhold lenge! Lykke til!

Antall visninger