Revisjonshistorikk [tilbake]

Normalt er det sånn at når det blinker raskere, er det en konsekvens av redusert strømtrekk....altså redusert last i kretsen. Da tenker jeg på dengang "elektronikken" knyttet til blinklysene besto i et relee, om en pære sa takk for seg, ja da ble det racerfart på den den eller de pærene som måtte fungere fremdeles. Etterhvert fikk vi varselblink, i store trekk et ekstra relee, som kompliserte bildet noe, men det var fremdeles enkelt. I dag er det iallefall slutt på det store releet som sier klikk-klikk bak dashbordet, det er erstattet av en meget mindre variant av sorten, og med innføringen av LED-pærer er det problemfritt å erstatte dette med enda mindre releer - i noen tilfeller av den sorten som ligger på et kretskort og bare snakker med omverden via utgangskretser - f.ex optokoblere. I andre tilfeller går signalet videre til ekstrene releer - men igjen - vesentlig mindre enn det de releene vi hadde tidligere. Det er altså ikke like enkelt å "lese" kretsen og feilsøke som det var i hine dage. Det enkle releet med elektromekanisk styring er rett og slett utvidet med en svart boks, der "sjefen" er en prosessor og tilhørende programvare.

Det er altså "datstyring" med i bildet, på godt og vondt. Det vonde er at det gjør feilsøket vesentlig mer komplisert, ja, det kan være en banal fillefeil, og det kan være mer krevende. Når Tesla gir deg en "estimert pris" snakker vi egentlig om en kalkyle for en fastpris, som tar høyde for worst case. Det betyr at om feilen er rettet på 1-2-3, hopper det virtuelle kassa-apparatet hos Tesla-verkstedet av glede og fryd, mens stemingen er litt mer behersket om det viser seg å være et komplisert feilsøk. Men naturlig nok, prisestitmatet er selvfølgelig langt såpass høyt at man iallefall ikke taper penger. Derfor ville jeg kanhende tenkt tanken på å kontaktet et bilelektrisk verksted - det er ikke umulig at man kan foreta et enkelt feilsøk og i beste fall fikse feilen uten kolossale kostnader. Problemet er at Tesla er veldig, veldig proprietær på alle vis, eksempelvis vil neppe kretskjema eller andre spesifikasjoner som kan gjøre et vanlig feilsøk mulig for det være seg et annet verksted eller kunden være gjort tilgjengelig. Med det i bakhodet vil ethvert feilsøk betinge at man er rimelig oppegående på feilsøk på en bil som vel er blant de bilene i markedet som er mest søkklastet med elektronikk av den sårbare typen, glem aldri at MacMurphy er med oss hvor vi går, et stikkord her er at man bør forsikre seg om at kretsen man feilsøker på er gjort strømløs og at man tar alle forholdsregler for å unngå "spikes", eksempelvis kortslutninger eller statisk elektrisitet....igjen....MacMurphy...!

Når det er sagt, det kan like gjerne være kontaktfeil i de "ytre" tilkoblingspunktene her, for min del ville jeg begynt med henferfestet. Visuell inspeksjon, blåse rent. Om dette ikke hjelper, kan man alltid åpne koblingsboksen, men be advised, her har du et helt lite vepsebol av kabler. En vanlig årsak er fuktinntregning, det være seg generelt eller i en kabel, problemet er at dette ikke alltid er synlig sånn uten videre. At feilen kommer/går er klassisk, når det kommer fuktighet inn, ja da popper feilen frem, når den tørker inn over tid, ja da fungerer blinklyset igjen! Og det skal egentlig ikke spesielt mye til! Cluet da kan være å sjekke tetningen på hengerstøpselet, evnt beskyttelseslokket. Kan det ha fått en trøkk 16 og en mekanisk skade når du brukte henger sist? Verdt å inspisere for dette! Å rette opp i dette kan være enkelt, og det kan være påkrevet å skifte tilhengkoblingen. Ja, det kan også være tilstrekkelig å klippe og avisolere blinklystilkoblingen til den siden som bliker raskere på nytt. Kanhende det er nok å skifte en pakning / pakningsring.

Om du ikke er fingernem og har gjort dette noen ganger før, ja da er det fornuftig å konsultere et bileelektrisk verksted. Tilsvarende kan det være som du antyder, dårlig kontakt eller rett og slett en delvis defekt pære. Dårlig kontakt er forsåvidt kurrant, er det en av pærene - kall det gjerne lyskilden i disse LED-tider - er det veldig greit å ha en reservepære å teste med. Men hele veien - varsomhet - og kjenn din begrensing Det som kompliserer her, er at feilen ikke er tilstede hele tiden. Man må prøve en ting av gangen og krøsse fingre og tær for at feilen ikke dukker opp igjen.

For ytterligere å komplisere dette er det ingen ting i veien for at hengeren har hatt en form for kortslutning, som har gitt for høyt strømtrekk på blinklyset på den siden som er problematisk. Dette kan ha skadet et relee - "svidde releer" er en kjent ting - dessverre skal det litt til før det er synlig utenfra liksom. Ja, det skjer, men er plastkapslingen på releet smeltet ned, ja da er det som oftest en permanent feil - blinklyset virker ikke i det hele tatt - releet er bokstavelig talt forvandliet til en smeltet klump!

Evnt kan en utgang på en sort boks være skadet - legio muligheter. Ja, man skulle tro at dette var beskyttet, men MacMurphy er fortsatt med oss hvor vi går. Det er en mulig at et bilelektrisk verksted kan finne det rette releet, men ingenting er gitt når vår gode venn Elon Musk har vært med i spillet! En bil er en bil vil mange kanhende si, men jeg tenker litt sånn at vi har vanlige, greie biler, og vi har det vi på en fin måte kan kalle "vanskelige biler". Der står Tesla i en helt unik posisjon på mange vis, og man er definitivt ikke "gode" på å dele skjemaer og spesifikasjoner med seg. Det kan vi mene mye om, men til syvende og sist er det Tesla som bestemmer policyen her, på godt og vondt. Nei, Tesla er ikke alene om en slik policy, gutta som produserer biler med stjerne i grillen er langt på vei i samme klubben.

Sånn er det bare, men jeg tenker likevel tanken på at det neppe ville skade å tatt en hyggelig prat med verksmesteren på ditt lokale Tesla-verksted heller - bedt om et kvalifisert råd - og spurt fint om man kunne tatt et feilsøk til timepris innenfor en avtalt ramme. Men igjen: det er absolutt en kompliserende faktor at feilen ikke er konstant tilstedeværende. Det blir den kanhende over tid, det gjør det i såfall enklere. Og som du jo er inne på, det er å håpe på at det er en enkel fillefeil. Som sagt: hengertilkoblingen er det jeg ville fokusert på først. Med litt flaks forsvinner feilen når våren kommer og det tørker opp, da har du en god indikasjon på hvor feilen kan ligge! Lykke til!

Antall visninger