Revisjonshistorikk [tilbake]

Nja, om du ikke har noe problemer med bilen din, hvorfor i alle dager skal du bruke penger på en behandling som ikke er "dokumentert" gjennom det vi i andre sammenhenger kaller "makkverk"? Jeg har kjørt diesel privat gjennom mer enn 30 år, i tillegg har mine respektive arbeidsgivere opp gjennom årene hatt en betydelig andel dieselbiler i sin bilpark, uten problemer med koksing whatsoever. At det kan være koks her og der, for all del, men jeg har et kjøremønster med en overveiende del langkjøring, en av fordelene med å bo på landet. Ja, reklamen for denne "karbonrensingen" lover gull og grønne skoger, og man maler nærmest fanden på veggen for de som er så dumme at de ikke kjøper denne tjenesten!

Nå har jeg altså aldri opplevd de påståtte problemene. Rett nok med et unntak: jeg hadde engang en Passat B2 som hadde rulla drøye 300.000 når jeg kjøpte den. Der hadde "noen" driti på draget og svidd en eksosventil. Over tid kokset nettopp denne ventilen, og en ventil som kokser, den lukker ikke skikkelig. Det reduserte jo trekkkraften en smule, men man gidder ikke demontere toppen og skifte ventiler på en gammel bil i tide og utide, gjør man vel? Jeg fant en grei kur, med jevne mellomrom - noen titalls tusen kilometer - kjørte jeg tanken nesten tom, hvorpå jeg fylte på si 10 liter parafin (uten fargestoff!) eller tennvæske - husker ennå at Rimi hadde tilbud på tennvæske den gang, gjett om det vakte oppsikt når jeg fyllte handlevogna med tennvæske! Dette ga noe høyere forbrenningstemperatur, voila, bilen ble som ny! Jeg kjørte den til drøye 440.000 km før jeg lot den gå videre til neste lykkelige eier, nestemann kjørte den noen år til.

Poenget? "Karbonrensing" hadde neppe hatt noe for seg på verken denne godt slitne motoren eller mine øvrige dieselbiler. Jeg har kjørt hundretusenvis av kilometer uten nevnerverdige problemer whatsoever, og når jeg nå etterhvert har måttet bite i det sure eplet og kjøpe nybil med DPF og katalystor og ditt og datt....det er jaggu problemfritt det også! Ellers tenker jeg som deg når jeg finleser reklamen for denne "rensingen", det er mange tomme ord og litt for luftige løfter og påstander her. Om det motvirker hårtap og reduserer restskatten, vil jeg ikke ha noen formening om, men det "lufter" iallefall lommeboka! Jeg tenker også at nja, det skader kanhende ikke, men det gjør heller ikke spesielt mye nytte for seg. Det er rett og slett ingen mirakelkur dette her.

Når det er sagt, kjøremønsteret og alminnelig godt vedlikehold forebygger langt på vei denne sorten problemer. Ja, man vil få koksing og fandens oldemor om man bor i urbane strøk og kun kjører 5-6 kilometer hver gang man setter seg i bilen. Der er ikke jeg, og du har neppe en LC om du ikke kjører litt mer enn de fleste. Dernest: nei, en bil er ikke feilfri, før eller siden må man kanhende skifte et eller annet, evnt overhale ditt eller datt. Men so what? En "karbonrens" endrer ikke på noe som helst ifht dette. En ting skal man imidlertid ha i bakhodet: jevnlig oljeskift med filterbytte - alltid filterbytte ved oljeskift - typisk hver 15.000 km - maks 20.000 km - er en mye mer effektiv måte å hindre avleiringer og koksing i motoren på. Dernest bør man naturlig nok være litt ops om bilen ryker som en skaubrann, med en dieselbrenner vil det kunne indikere slitne dyser - slitne dyser "sikler". Men igjen, dette påvirkes heller ikke verken positivt eller negativt av "Karbonrens". Det er noe som skjer en sjelden gang i mellom - etter 4-5-600.000 km. I det hele tatt, livet med dielbiler har vært veldig, veldig greit! Mitt stalltips til deg er å bruke pengene på vanlig service og vedlikehold isteden, og ellers ta godt vare på den feiende flotte bilen din!

Antall visninger