Revisjonshistorikk [tilbake]

Gitt et normalt godt regime for service og vedlikehold, understellsbehandling med jevnlig etterbehandling inkludert, skal du kunne kjøre både 4 og 500.000 km uten nevneverdige problemer med en feiende flott ny bil. En forutsetning er selvfølgelig også at du kjører med vett, om du bruker bilen som skogstraktor eller er blant dem som tror at "aktiv" kjøring" er meningen med livet, ja da får du problemer uansett biltype!

Når det er sagt, forstår jeg deg dithen at du har et problemer med både din nåværende bil og din nåværende samarbeidspartner. Dette bekrefter en av mine leveregler, man skal velge sine samarbeidspartnere med omhu, uansett om man bruker et merkeverksted eller et uavhengig, autorisert verksted. For min del har jeg det nok litt som deg, jeg har vært mer avhengig av bilen enn de fleste gjennom 45 år, da får dette med gode samarbeidspartnere virkelig mening. Det kan høres enkelt ut, men dels bygger man på egne erfaringer, dels snakker man med venner og kjente, og ikke minst, om man av ulike årsaker må se seg om etter nye samarbeidspartnere, legger man turen innom og tar et ord med verksmesteren, be gjerne om en omvisning på verkstedet. Jeg ser spesielt på om det er sånn passe ryddig og rent - alt bør ha sånn nogenlunde "sin plass" - dernest ser jeg på hvordan de ansatte gjør jobben - trives de? Det spotter man på tre sekunder med litt erfaring. summa summarum ser jeg rett og slett etter at det er god HMS. Om disse tingene er på plass, ja da er det overveiende sannsynlig at man også gjør godt arbe'.

Dernest: når du finner en god samarbeidspartner: ta vare på dem. Jeg har for min del i alt det vesentligste kjørt biler fra to fabrikanter gjennom 45 år: først Lada, deretter VW diesel. Rett nok med en liten overlapp, og ja, jeg har vært både yrkessjåffør, farende fant og langpendler opp gjennom alle disse åra, det har blitt veldig mange kilometer, men bla gode samarbeidpartnere og de enkle reglene jeg skisser innledningsvis - ta vare på bilen og den tar vare på deg - har gitt meg et problemfritt bilhold - selv om jeg har lagt vekt på å eie bilene mine lenge og kjøre dem typisk til 4-500.000 på kilometertelleren før de har gått videre til neste lykkelige eier - evnt blitt spiker - alt ettersom.

Når dette er sagt: ja, jeg har egentlig mest godt å si om Møller, men de siste åra har også Mæller endret fokus fra "fornøyde kunder" som sin viktigste grunnverdi til "tjene-penger". Nei, jeg har aldri hatt problemer med mitt merkeverksted, heller ikke de siste åra når jeg har gått over til et uavhengig, autorisert verksted. Heller ikke min f.d arbeidsgiver, som jo hadde både VW og Toyota i bilparken, har hatt problemer med merkeverkstedet. Som proffesjonell bruker blir man som regel tatt godt vare på, ikke sant? Og jeg regner med at du er enten proffesjonell bruker eller litt som meg, langpendler, farende fant - eller noe sånt. Greit nok - i korthet - Møllers merkeverksteder forsøker iallefall å gjøre en god jobb overfor sine proffesjonelle kunder. Men - skal jeg være helt ærlig - Toyota ligger minst to hakk foran Møller. Min f.d arbeidsgiver hadde også flere Landcruiser hhv RAV i bilparken, bank i bordet, både service og leveringspresisjon ved herværende Toyota merkeverksted var i absolutt toppklasse. Ja, det har sin pris i kroner og øre, men for kunder som forventer at bilen leverer H24/7 365 dager i året - der er Toyota en ekstremt god samarbeidspartner.

Dog - jeg tenker at en erfaren bruker - som du åpenbart er - vil kunne stille krav og få den servicen, den presisjonen du forventer også hos Møller. Vil du være helt sikker: velg Toyota. Om du er villig til å legge ned litt på å bygge en god kunderelasjon med et Møller merkeverksted - ja vil du helt sikkert få et godt forhold til Møller også.

EN TING du skal ha i bakhodet, er imidlertid at Toyota HiLux er en av verdens desidert mest robuste og driftsikre biler. Ingen over, ingen ved siden. Ja, noe mindre komfort, noe mer "traktorfølelse", men for de av oss som først og fremst tenker "nytte", er HiLux en vinner. HiLux er i store trekk en tøffere, mer robust bil som faktisk også kan brukes til mer seriøs offroadkjøring. Amarok på sin side er forsåvidt robust nok på mange punkter, V6 TDI er også en sterk og god motor, likeledes vil VW ha den øverste hånden ifht både firehjulstrekk og ESP. Du får også en mer komfortabel bil - en bil som trives like godt på både landevei og motorvei, dog ikke riktig helt "der" utenfor asfalten. Du er selv eksperten på dine preferanser og behov her, mitt staltips: prøvekjør begge og sov på det før du tar en ny prøvekjøring . Dette er egentlig to biler med hver sine styrker og bakdeler. Benytt også anledningen til å se om kjemien stemmer ifht merkeforhandleren, som sagt....ta en titt på verkstedet, hils på verksmesteren. Lodd stemingen ifht hva du forventer. Verre er det egentlig ikke.

Broom-guiden kan være verdt å titte på, be advised, ingen av disse bilene blir understellsbehandlet når de kommer til Norge. Mitt beste råd til deg er å gjøre som mange andre med din nye Toyota eller VW: kjør bilen rett fra forhandler til understellsbehandling, det er IKKE sånn at "fabrikkbeskyttelsen" mot rust er "god nok" for norske forhold, og jo tidligere du etablerer et godt regime for jevnlig etterbehandling jo bedre! Enkelte forhandlere er behjelpelige med å ordne dette før levering også. Min erfaring er at Norsk Antirust er en god samarbeidspartner her, jeg bruker jevnlig Handeland Antirust på våre biler her hjemme. Lykke til med bilkjøpet!

https://bilguiden.broom.no/bilvurderinger/volkswagen/amarok https://bilguiden.broom.no/bilvurderinger/toyota/hilux

Antall visninger