Revisjonshistorikk [tilbake]

Noe avhengig av kjøremønster og behov, det er flest dieselbiler i markedet, altså V6 TDI eller 2.0 TDI. I begge tilfeller får du en motor som holder lenger enn lengst gitt at et normalt godt regime for service og vedlikehold, herunder er det alfa og omega å bruke RETT OLJE, og skifte motorolje hhv oljefilter hve 15.000 km, maks 20' ved mye langkjøring. "Longlifeservice" burde vært forbudt ved lov, du forstår hvorfor om du kaster et blikk på en sprengskisse av disse motorene. 2.0 TDI har forøvrig mer enn nok anvendbar kraft for norske forhold, selv om A6 er en tung bil, men skal du trekke slep eller kjører mye i det store utland, vil V-6 være et bedre alternativ. For meg ville også quattro og automat stått på lista, men be advised, det er IKKE service og vedlikehold du skal spare på! Ellers koster det å være kar, velger du en bil med 2.0 TDI og kun forhjulstrekk fremfor quatro og V6 får du lett en 4 år nyere bil for samme budsjett. Nyere bil gir deg normalt sett et mer problemfritt bilhold, men igjen - et godt bruktbilkjøp er det når du bruker litt tid på bilkjøpet og velger en bil i best mulig stand.

Her er det på sin plass å minne omg at også Audi ruster, dette skal du være ops på når du ser etter bruktbil, og når du finner en grei bil du kan tenke deg å kjøpe, bør en full NAF-test FØR kjøpekontrakten underskrives, være en selvfølge. Ikke bare pga muligheten for skjult rust, men også fordi "Vorsprung dutch Technik" gir legio muligheter for spennende og dyre feil. NAF-testen gir deg et minimum av trygghet, og selger får dokumentert at opplysningsplikten er oppfyllt. Og som vi vet, det er mye ryddigere å avtale utbedring av feil og mangler FØR kjøpekontrakten er underskrevet, enn i ettertid, evnt et passende prisasvslag. Nei. "tilstandsrapport" og "nylig EU" er ikke riktig det samme, og nei, du klarer ikke å "sjekke" bilen godt nok selv der ute på tunet hos selger. Greit nok, om du finner en bil som er grei og kan gi deg noen gode år, tenk tanken på understellsbehandling med jevnlig etterbehandling....det er en god investering på alle biler om du vil ha glede av dem en stund. Når kritisk rust oppstår, ja da er det game over - rustreparasjoner er rådyrt.

Mhp benzinerne er det bop-bop, V6 gir mer krefter, mens 2.0 TSi gir tilstrekklig med krefter for norske forhold. Felles for både benzinere og dieselmotorer er at den minste mistanke om "tuning", "chipping", "optimalisering" eller på godt norsk, tukling med bilens motorstyring, er en umiddelbar dealbreaker - da går du rett og slett videre! Dette er pr defisjon en vesentlig mangel, og i de aller fleste tilfeller er det ikke godkjent hos Biltilsynet og ført inn i vognkortet hhv meldt forsikringselskapet. Det er mao så ulovlig at det ryker, og som vi vet, det er på ingen måte sånn at man ikke blir "tatt". I klartekst: risikoen for avskiliting på stedet og bruksforbud er høyst reell, og da får du ikke skiltene igjen før bilen kan dokumenteres å være brakt tilbake til original stand ved et merkeverksted. Og kakkurat med Audi er det en morsom ting med i bildet: man nekter ofte å laste inn orginal progoramvare etc, man krever at kunden må kjøpe ny styringsenhet for å utstede den dokumentasjonen som må være tilstede for å få godkjent bilen igjen.

Dernest er det rimelig enkelt å slå fast hvem som har best kompetanse til å sette opp en high-tech motor - som alle disse motorene egentlig er - på optimalt vis: Audis utviklingsavdeling eller en guttunge med en pc som sitter og leker seg med å øke ladetrykket og drivstoffmengden. Hos Audi vet man hva man driver med, det gjør ikke nevnte guttunge eller tullingene som ellers selger "tuning": man lover gull og grønne skoger, men med små bokstaver står det at "dokumentasjon og godkjenning er kundens ansvar". Igjen: dette reduserer bilens verdi til skrap-pant. Ut over den juridiske siden, vil det gi økte termiske og mekaniske belastnigner gjennom hele drivlinjen, fra turboen til stempeltopper, råder via girkassa og like ut til drivleddene. Mao legio muligheter for at ting skal gå i støkker i tide og utide og få lommeboka til å hoppe av angst! Dernest vil ofte en bil som er "tuklet" med være kjørt hardt....med de konsvenser dette har for neste eier.

The Bottom Line er a ja, det har vært problemer med stempelringer og økt oljeforbruk på flere av Audis bensinmotorer, både 1,8 TFSI og 2.0 TFSI. Jeg ville valgt diesel, og når du i det hele tatt vurderer A6, legger jeg til grunn at du IKKE har et kjøremønster som i alt det vesentlgste består i småkjøring. Om du bor i urbane strøk og bare svirrer rundt i byen, er verken diesel eller A6 bilen for deg - A6 er først og fremst et landeveislokomotiv for de av oss som kjører mye og langt på åpen landevei, evnt også på motorveier i det store utland.

Du bør også vurdere om ikke en sedan kan fylle dine behov. Stasjonsvogn er praktisk, for all del, og A6 stasjonsvogn er skikkelig flott designmessig. Men det er sedan-utgaven også, og du får ofte mer bil for pengene - altså nyere bil for samme budsjett - om du velge sedan. I Norge skal jo "alle" ha stasjonsvogn for å få plass til bikkja og et par-tre unger, ikke sant? Ellers er fordelen med firehjulstrekk åpenbar: quattro-systemet er om ikke det beste firehjulstrekket i markedet, så iallefall på topp sammen med Subaru sitt AWD. Det gir deg økt stabilitet året rundt, uansett føreforhold. Der ligger den største fordelen med firehjulstrekk - Audi har trekkkraft til alle fire hjul hele tiden. Dette med bedre fremkommelighet er en ekstra bonus liksom - det får du med på kjøpet. Men det har sin pris, og en vanlig forhjulstrekker fungerer jo helt greit da - men glem ikke at A6 er en tung bil, med forhjulstrekk blir den lett understyrt på vinterføre - mao blir bilen som ved et trylleslag forvandlet til en stor kjelke. Helt greit så lenge du vet om det og tilpasser farta etter forholdene, men det er altså en vesensforskjell mellom FWD og quattro.

Du skal heller ikke glemme at det koster å være kar. Om du tar samme budsjett og ser i retning av si Skoda Octavia, evnt Skoda Superb, får du nyere bil for pengene. Fra 2013-2014-2015 er det et generasjonskifte, der begge ble "fornyet" i tur og orden, velger du SKoda får du med stor sannsynlighet en minst like god bil og et hyggeligere driftsbudsjett. Du får også Haldex 5 firehjulstrekk - som jo er om ikke like godt som Audis quattro-system, så iallefall mye bedre enn tidligere versjoner av Haldex, bla er det trekkkraft til alle fire hjul hele veien. Verdt å ha i bakhodet: Audi er gilde saker, men du bør være litt entusiast, i den forstand at du bør kunne litt om bil og vite hvordan du finner gode og rimeligere samarbeidspartnere enn Audis merkeverksteder. For ikke å forglemme at Audis "originaldeler" har helt absurde priser! Samme deler i en annen emballasje faller vesentlig billigere - både VW og Skoda har mange identiske deler - og du får uoriginale deler fra såvel Bildeler,no og mange andre - til halv pris eller mindre. Og bestiller du deler fra Tyskland snakker vi opp til 70-80 % lavere pris vs Møller! Et tips: betal for litt dyrere frakt. f.ex DHL, da får du delene på døra etter et døgn eller to, fiks-ferdig fortollet uten f.ex Posten Norges ekstragebyrer! Og ja, A6 er nok blant de greieste bilene fra Audi, et uavhengig, autorisert verksted vil kunne gjøre en god jobb! Men be advised, om du ikke er en over gjennomsnittet dyktig garasjemekaniker med solid erfaring og rikelig med verktøy, ja da bør du iallefall kjenne dine begrensninger ifht Audi A6. Som et minimum bør du i såfall skaffe deg en verkstedshåndbok, det gjør ofte alt så meget lettere!

Lykke til med bilkjøpet, det kan fort gå bra, men ta deg god tid her!

Antall visninger