Revisjonshistorikk [tilbake]

Toyota har et par store fortrinn: et av dem er at man ikke endrer på noe som fungerer. Dernest legger man vekt på å levere enkle, greie løsninger,. Det gir det vi kan kalle "greie" biler, ikke feilfrie, også Toyota har f.ex begått et par spennende dieselmotorer, men det er ikke riktig så mye "Vorsprung durch Technik" som hos Audi. Med en 2015-modell ville jeg forøvrig gått for bensin her....om ikke forhandleren kan innestå for at dette en eventuell dieselmotor under panseret her ikke er beheftet med de feilene som Toyotas dieselmotorer hadde en stund. Det gode er at hos Toyota får du ofte et ærlig svar!

Legg til at man har svært god kvalitetskontroll i produksjonen, og det som vel må kunne hevdes å være markedets beste kundestøtte, ingen over, og kun Lexus på siden! Bank i bordet, man er i store trekk svært seriøse ifht begrepet "garanti" også, til forskjell fra veldig mange andre norsike bilimportører etterhvert. Ja, du betaler nok litt ekstra for en brukt Toyota hos en merkeforhandler, men akkurat i dette tilfellet kan det være verdt det! Om alt blir så meget bedre, se det finner du vel ikke ut før etterpå, men du kan være rimelig sikker på at du iallefall ikke kjøper en sekk full av katter når du handler hos Toyota. Og skulle du være i tvil på noe som helst vis om bilens faktiske stand, ja da avtaler du en NAF- test FØR du evnt undertegner kjøpekontrakt, da får du en skikkelig Ole Brumm: både den tryggheten Toyota tilbyr, og en testrapport som faktisk sier noe om bilens faktiske stand.

Det jeg ville vært litt engstelig for her - som ellers - er begynnende kritisk rust. Et av få ankepunkter mot Toyota er at bilene ikke blir understellsbehandlet når de kommer til Norge. Det innebærer at om bilen er grei for rust når den blir din, ja da kjører du den direkte til understellsbehandling og sørger for etterbehandling si annethvert år, dette og normalt godt regime for service/vedlikehold sikrer deg et problemfritt bilhold i mange år fremover. Og er bilen understellsbehandlet tidligere, finn ut når det evnt er gjort, er det mer enn to år siden, er det på tide med etterbehandling - "godstoffet" tørker inn over tid.

Gitt den merittlisten du presenterer, har du antagelig byttet bil oftere enn jeg bytter sko. Det å bytte bil for ofte koster flesk, overgangskostnaden utgjør alltid en betydelig kostnad. Den kloke sørger for å velge sine biler og samarbeidspartnere med omhu, jeg tenker at for din del vil en Toyota som knapt nok er kjørt stort, være et godt valg som får deg ut av en vond og lei sirkel. Men glem aldri følgende: ta vare på bilen, og den tar vare på deg. Service og vedlikehold er viktig, og ikke minst: kjør med vett. Jeg trekker f.ex aldri turtall før motoren er gjennomvarm, typisk to-tre mil for en dieselbrenner i vinterhalvåret, noe kortere med en bensinbil. Dernest: om du er blant de (heldigvis få) som har en "aktiv" kjørestil, bør du legge om kjørestilen: kjør jevnt og trutt isteden, det lønner seg - veldig! Lykke til med bilkjøpet og et bedre bil-liv enn du har hatt til nå!

Antall visninger