Revisjonshistorikk [tilbake]

Om du ikke har fått en begrunnelse fra If, forlang dette - skriftlig. Dernest setter du deg ned og leser grundig gjennom vilkårene før du skriver en klage, i første omgang til IF. Få gjerne hjelp av en god venn eller to som kan et du ikke kan. Klagen må begrunnes opp mot dokumentert faktum, med en henvisning til forsikringsvilkårene sånn og sånn. Med dokumentert faktum tenker jegt her på en skriftlig attestasjon fra et verksted på hva som er feil og ellers årsaker og de tingene du ramler opp over. Om klagebehandlingen hos IF ikke gir deg medhold, er en klage til finansklagenemda neste skritt. Og bare så det er sagt: om du er av den oppfatning at selskapets begrunnelse er bak staur og vegger feil, ja da bruker du iallefall klagemulgihetene. Derfra til å gå videre til forliksrådet hhv tingretten er imidlertid ikke spesielt smart: den prosesuelle riskoen er rett og slett for høy i forhold til hva du har å vinne. En byttemotor koster rett og slett ikke nok til at at det er verdt risikoen.

Å gi inn klage til IF (må gjøres før du evnt går videre til finansklagenemda)) hhv finansklagenemda, det koster deg i utgangspunktet ikke annet enn noen timer av din egen tid. Ja, du kan selvfølgelig også få bistand av en advokat med relevant kompetanse på forsikringstvister, men om du ikke har rettshjelpsdekning i bilforsikringen din eller annen rettshjelpforsikring som dekker - mange LO-medlemmer har f.ex advokat-forsikring i Help - vil det lynrast koste deg både 10 og 20.000 kroner.

Gitt at du følger "oppskriften" over er det egentllig ikke speseilt komplisert å skrive disse klagene, du må bare passe på å holde en høflig tone og ha en klar, konsis form. Lykke til!

Antall visninger