Revisjonshistorikk [tilbake]

Om vi ser bort fra det faktum at Audis konvensjonelle quattro-system er et vesentlig mer gjennomprøvd system, der man har en 40/60 kraftfordeling i utgangspunkter, vil et firehjulstrekk basert på en elmotor på hver aksling alltid være "dårligere", i den forstand at det reguleringsteknisk sett er et par utfordringer. Dette vil kunne gi seg til kjenne med noe dårligere stabilitet enn man ellers kunne hatt, og noe dårligere fremkommelighet. Men alt i alt: det vil for alle praktiske hensyn kunne være et helt greit kompromiss. Spesielt om fabrikanten har gjort en god jobb med såvel den biten som skal fordele trekkkraften til enhver tid, som reguleringen av ESP/antispinn. Ja, Audi vil naturlig nok ha et annet utgangspunkt og andre prioriteringer ved designet av sitt firehjulstrekk, men Volvo er definitivt ikke en produsent som sitter på bakerste benk her! Du vil mao neppe oppleve at Volvo går i samme fella som unevnelige japanske produsenter, der du i de verste tilfellene kan risikere å stå fast på flatmark i 10-15 cm nysnø, eller for den sakens skyld, oppleve en ESP som er designet på et sånt vis at den bruker maksimal bremsekraft for å "stabilisere" bilen på klonk is! Tro meg, det er en fantastisk opplevelse, spesielt i en kurve!

Slik jeg forstår det, er du mer oppatt av fremkommelighet. Jeg tenker at med Volvo vil du få ja takk, begge deler, altså en bil som både har alminnelig god fremkommelighet, men også fremstår som trygg og stabil under krevende vinterforhold. For meg fremstår det imidlertid som om Volvos firehjulstrekk er av on-demand typen, i utgangspunktet har man altså bare forhjulstrekk eller bare bakhjulstrekk, og gir først trekkkraft til den andre akslingen ved antydning til hjulspinn. Du har altså ikke permanent firehjulstrekk, i den fortand at det går trekkrraft til alle fire hjul hele tiden. Ja, sammen med en god ESP / antispinn gir dette økt stabilitet, økt sikkerhet på vinterstid og under andre forhold når forholdene gir redusert veigrep, men det gir altså ikke riktig samme grad av stabilitet hele året, uansett føreforhold, som om du hadde hatt f.ex Audis 40/60 flosofi i bunnen.

Om dette har noen stor betydning i hverdagen for oss "vanlige folk"? Neppe, det vil uansett alltid dreie seg om å tilpasse farten etter forholdene, dernest vil gode vinterdekk være alfa og omega - der som med Audi. I min verden er det kun Nokian Hakkepallitta som gjelder under seriøse vinterforhold, med Continental som det beste alternativet om man foretrekker et dekk med bedre allround-egenskaper. Ingen over, ingen ved siden, og nei, dekktestene forteller ikke hele sannheten - da skal du lese dem grundig og sette deg inn i premissene. Jeg tenker at gode dekk vil være av større betydning enn forskjellene mellom Audien du har og den feiende flotte nye Volvoen du venter på. Diskusjnen om pigg eller ikke pigg er du selv ekspert på, stikkord kjøremønster og ikke minst, vinterforholdene der du bor, der du vanligvis ferdes. Elbiler er uansett et par hakk tyngre enn konvensjonelle biler, gitt det faktum at du har mer masse å håndtere, taler det for piggdekk om du bor et sted med hyppig underkjølt regn eller is med vann på topp. Under normalt stabile vinterforhold - alle andre forhold - er piggfrie dekk det beste alternativet for de fleste som har noen tiårs erfaring. Der som ellers, det er imidlertid smak og behag. Om du føler deg tryggere med piggdekk, ja da velger du piggdekk - for sikkerhetens skyld.

Ankomsten av visningsbiler? Tja, si det, vi lever i en tid der forsinkelser hører til dagens orden. Det er ikke verre enn å ta en telefon til forhandleren uti april og forhøre seg, har man en bekreftet dato, jolly fine, hvis ikke ringer du igjen hver uke frem til den store dagen. Det er derfor forhandlerne er der, ikke sant?

Antall visninger