Revisjonshistorikk [tilbake]

Det mest fornuftige du kan gjøre, er å holde saken varm gjennom å sende hyggelige forespørsler der du ber om oppdatert status pr mail - alltid en hyggelig dialog - da har du dokumentasjon om du en gang i fremtiden skulle måtte fremme en sak overfor forbrukermyndighetene. Be advised, det beste vil uansett være å opprettholde en god dialog og forsøke å få løst saken på lavest mulig nivå - ikke minst fordi du nok skal argumentere godt for å påberope deg "vesentlig mangel" i lovens forstand her. Dernest: behandlingstiden eer to år - fra saken blir meldt inn. Og her ligger det nok et bordet-fanger moment: forhandler må ha hatt rimelig mulighet til å rette opp feilen.

I denne konkrete saken kan forhandler påberope seg at man gjør det man kan, men at ytre omstendigheter - som jo på mange vis er en konsekvens av et par år med pandemi etterfult av en aldri så liten eskalering av det gepolitiske spillet det siste året - gjør at man ikke får tak i deler. Her bør du huske at du på ingen måte er alene, og at det faktisk kunne vært mye verre, si at bilen ikke hadde vært kjørbar...! Noe kynisk sett, det er selvfølgelig vondt og leit at kameraene på bilen din ikke fungerer, men mange av oss har da kjørt noen tiår og noen millioner kilometer uten sånne kameraer....det er liksom ikke verdens undergang. Ja, det er absolutt en funksjon som er veldig grei å ha, og når du har betalt for den, bør den fungere, for all del! Mitt stalltips til deg er imildertid å være litt pragmatisk, tenk rett og slett at det kunne vært verre, både VAG, Møller og forhandleren gjør helt sikkert alt de kan for å få tak i delene de trenger for å gjøre deg til en fornøyd kunde igjen!

Og nei, uten å ha informasjon om hva som konkret er feil, det er på ingen måte enkelt å "reparere" et slikt system på komponentnivå. Som en proffesjonell aktør kan man kan heller ikke uten videre kjøpe deler på EBay, sånn er det bare. Det får verken du eller andre kunder gjort noe med. Ja, gitt at du er utdannet elektronikkingeniør med relevant spisskompetanse og en ikke ubetydelig innsikt i programvaren på den bilen du har, kan man se for seg at du kunne funnet andre løsninger der hjemme i garasjen, men be advised, dette er IKKE "plug and play", det er snarere "plug and prey"! Dette ordner seg skal du se - men tidshorisonten - den er litt sånn "possible manjana", det kan ordne seg i morra, det kan ta en måned eller tre til - i verste fall veldig lenge. Det vet du liksom ikke før ettterpå. Jeg ville ikke tatt sorgene på forskudd, hold en positiv dialog, da kan du over tid komme inn på mulige løsninger - det være seg en form for kompensasjon for lang og vond ventetid - eller i verste fall - en form for heving av kjøpet, eksempelvis en grei deal ved innbytte til en feiende flott ny bil der alt fungerer. Men igjen - en løsning som blir til gjennom hyggelig dialog med forhandler vil være det klart beste alternativet.

Merk deg ellers kompenasjon for lang og vond ventetid - denne funksjonen bør naturlig nok bringes i orden - en ting er at bilen tydeligvis fungerer helt greit uten - en helt annen ting er at dette vil kunne redusere bilens innbytteverdi betydelig en gang i fremtiden. Derav tanken om en grei innbyttedeal med forhandler som en mulig løsning. Det kan tilsynelatende falle noe dyrere, på den annen side sett: alternativet kan være like kostbart og ikke minst, tidkrevende. Du finner mer om rettigheter og plikter ved bilkjøp på forbrukerrådets hjemmesider, tillegg har vårt store orakel Benny med jevne mellomrom hatt gode artikler over emnet her på Broom. For alt hva det måtte være verdt: lykke til!

Antall visninger