Revisjonshistorikk [tilbake]

Om "tuningen" ikke er ført inn i vognkortet og ikke meldt inn til forsikringselskapet, er det så ulovlig at det ryker.....og muligheten for å få bruksforbud ved det være seg EU-kontroll eller Biltilsynets utekontroller er høyst reell. Bruksforbudet vil ikke opphøre før det kan dokumenteres av et merkeverksted at bilen er tilbakeført til originalt oppsett ifht typegodkjenningen. Slik "tukling" med bilens motorstyring utføres vanligvis ved å øke ladetrykket på turboen og drivstoffmengden, det påvirker utslippene, derved stikker det ut som en verkefinger ved EU-kontrollen om kontrolløren gjør jobben sin. Derav er dette i 99% av alle tilfeller ikke godkjent - leverandørene har rett og slett verken ressurser eller mulighet til å legge frem den dokumentasjonen som kreves for slik godkjenning.

Dette kan man mene mye om, men det gjør i realiteten bilen verdiløs. Når dette også er opplyst deg som kjøper, ja da har du i praksis gjort det vanskelig å få hevet kjøpet i ettertid også - selv om slik "tukling" pr defisjon er en vesentlig mangel. Hva driftstoff-forbruket angår, er det overveiende sannsynlig at dette blir høyere, selv om reklamen fra tuningfirmaene hardnakket påstår det motsatte. Forbruk er avhengig av flere ting, drivstoffmengde er en av dem, og ærlig talt, å tro at økt ladetrykk hhv økt drivstoffmengde gir reduksjon i forbruket, det er å tro på nissen! Ja, teoretisk kan man se for seg at økt luftmengde vs drivstofffmengde vil kunne gi magrere blanding og således redusert drivstoff, men alle som har et minimum av kunnskap om forbrenningsprosessen, vil vite at mager blanding har en skummel bakside: drivstoffet bidrar til å kjøle ned stempeltoppene. Med en boksermotor som det er snakk om her, er det høyt spill, gjett hvem som vet best hvordan motoren skal settes opp optimalt av Subarus utviklingsavdeling og en guttunge som leker seg med en pc i et "tuningfirma".

Ja, det er selvfølgelig snakk om en forholdsvis moderat effektøkning, momentøkningen er ukjent, men uansett øker dette termiske og mekaniske belastningene på hele drivlinjen, like fra turbo, stempeltopper, råde, veiv, via girkassa - som meget vel kan vise seg å være en Achilleshæl her - og firehjulstrekket like ut til drivlenkene mot hvert hjul. Jeg merker meg forøvrig at turboen er byttet....dette er en klar og sterk indikasjon på at "tuningen" har konsekvenser. Videre er ikke Subarus boksermotorer verdens mest slitesterke motor i utgangspunktet, og verken automatkasse eller firehjulstrekket vil ha spesielt store marginer å gå på fra fabrikk. Det som er uheldig, er at du ikke funner ut om marginene er overskredet før det sier "futt" eller "poff", da er det rett og slett game over. Om bilen holder så lenge at det er verdt 30.000 pluss registreringsavgift, ja det vet du ikke før etterpå, men gitt at selger opplyser om "tuklingen", står du med stor sannsynlighet med skjegget i postkassa når det smeller. Merk deg - det er ikke noe "hvis" her - det er når. Rent hypotetisk er det ikke usannsynlig at turboraset er årsaken til at selger ønsker å kvitte seg med bilen, denne bilen ville jeg for min del ikke engang vurdert å kjøpe denne bilen.

Registerreim og vannpumpe bytta? Tja, helt vanlig vedlikehold, gjøres som regel samtidig om vannpumpa ligger sånn til at dette er fornuftig. Jeg vil tippe at intervallet for skifte av registerreim ligger rundt 100.000 km, give or take, alternativt 5 år, da er dette antagelig gjort ved 200.000 km, kanhende før turbohavariet. Men uansett hva som er eller ikke er, dette er en bil du ikke bør kjøpe om du ikke a: bare skal ha den til f.ex jaktbil b: ikke opplever det som et problem om du får et motorhavari eller bruksforbud innenfor det være seg en måned eller si et år eller to frem i tid og c: har en ordnet økonomi der det å tape 30.000 ikke er ensbetydende med personlig konkurs.

Antall visninger