Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg har selv kjøpt taxikjørt bil, det viste seg å være den beste bilen jeg noensinne har hatt. Når jeg kjøpte den, hadde den vel rulla rundt 220.000, det var noe med en taxi-eier som hadde gått over i annet yrke eller noe sån. Normalen her hvor jeg bor er at taxier gjennomgående kjøres rundt 4-500.000 før de går videre til neste lykkelige eier. Min passat kjørte jeg snaue 500' uten nevneverdige problemer, da fikk jeg den berømte idioten bak svingen i fleisen. Bilen ble smadret rundt meg, ellers hadde jeg lett kjørt den 500' til.

Det jeg stusser litt over med bilen du refererer til, er at den knapt nok er kjørt. En taxi som er kjørt i et landområde, er ofte mye langkjørt. Kort kjørelengde antyder at bilen er kjørt i bynære strøk, men med få sjåffører - eventuelt har det vært en reservebil. Dette er noe som bør kunne avklares ved en prat med selger, dernest ville jeg nok avtalt en NAF-test før kjøp, det er jo litt penger med i spillet, ikke sant? Du får en viss grad av trygghet ifht å kjøpe en sekk full av katter, selger får dokumentert at opplysningsplikten er oppfylt, win-win for begge. Og for alle praktiske hensyn, dette er en helt grei bil, om du kan leve med "flotte SUV-detaljer" - etter mitt syn jalla plast-deksler her og der - og litt høyere bakkeklaring enn en vanlig Passat - er det et helt greit kjøp. Jeg vil anta at det sitter en 2.0 TDI under panseret, det gir deg anvendbar kraft i søkk og kav fra lave og midlere turtall, med DSG og antagelig adaptiv cruisekontroll får du en ekstremt komfortabel langtursbil. Firehjulstrekket er Haldex 5, dvs litt trekk-kraft til bakhjulene hele veien. Det gir økt stabilitet året rundt uansett føreforhold, dette med ekstra fremkommelighet er en hyggelig ekstra bonus. så nei, jeg ville ikke vært redd for å kjøpe denne bilen gitt et positivt utfall på sanity checken over og NAF-testen. NAF-test er spesielt viktig om bilen ikke er understellsbehandlet av første eier....Møller er en av de importørene som ikke gir nybilene en runde med norsk understellsbehandling når de kommer til landet. Om bilen har rulla på østlandet...da snakker vi salting og vinterveier som får stålmarken til å rape av fryd!

Er bilen understellsbehandlet tidligere, jolly fine, da det på tide med etterbehandling, tpyisk annethvert til tredjehvert år. Er bilen IKKE understellsbehandlet, men fortsatt grei ifht rust, da kjører du den direkte til en seriøs understellsbehandler når den blir din, og sørger for jevnlig etterbehandling. Nei, "fabrikkbeskyttelsen" er ikke i nærheten av å være god nok, om du ser under en ny bil vil du se at bunnplata har en form for "beskyttelse, som kanhende holde et par-tre år, men alt som er montert på bunnplata - hjuloppheng etc - er i beste fall "beskyttet" med et tynt lag lakk....det holder tre-fire dager på norske vinterveier. Og som vi vet, rust sprer seg som selveste pesten! Understellsbehandling er altså en god investering på både nybiler og nesten-nye biler, jeg er blant dem som har kjørt mine nye og brukte VW direkte til understellsbehandling opp gjennom åra.

Ellers burde longlife-service vært forbudt ved lov. Oljeskift med filterbytte på motoren hver 15.000, maks 20.000 ved mye langkjøring, du skjønner hvorfor om du ser på en sprengskisse av en TDI-motor. Haldex-systemet og DSG-kassa har skiftintervall på 60.000 km, også det er lurt å passe på. Ellers tømmes DSG-kassa såpass godt ved tapping at flushing normalt sett ikke er påkrevet. Vær ellers ops på at merkeverkstedet kjøper olja på gullbelagt emballasje, samme olje koster typisk 2-3 ganger så mye på merkeversktedene som på et uavhengig, autorisert verksted. Sagt i klartekst: merkeverkstedene vet å ta seg betalt, det skremmer mange av oss over til uavhengige - alltid AUTORISERTE - verksteder med lavere timepris og emballasje på deler og olje etc som IKKE er prisa som gull! Dette er jo greie biler, men man velger selvfølgelig et verksted med gode referanser - gjerne noen man kjenner fra før. Ikke et vondt ord om merkeverkstedene, men også Møllers merkeverksteder er innhentet av moderne tider der man må prioritere økt inntjening.

Vær også ops på at firmakunder normalt sett har begrenset fabrikkgaranti. Jeg har ærlig talt ikke sjekkket dette de siste åra, men om dette med garanti er viktig for deg, sjekker du med eier hhv en VW-forhandler, ha gjerne bilnummeret foran deg når du ringer. Nå ville jeg ikke bekymret meg spesielt mye om dette med garanti her, dette er gjennomgående gode biler, og en NAF-test bør kunne gi deg en god indikasjon på bilens faktiske stand. Lykke til, måtte du bli like fornøyd med din Passat som jeg var med min B5 en gang i tiden!

Antall visninger